26 februari 2006

De 11 mooiste zinnen uit liedjes van 'Kinderen voor Kinderen'. Een novelle om je vingers bij af te likken.

Aanvullingen zijn welkom! Niets is zo lekker als een goed 'Kinderen voor Kinderen- debat' op de zondagavond, danwel op een andere dag van de week De zinnen staan in willekeurige volgorde, aangezien ik geen lievelings uit wil kiezen. Dat zou bijna hetzelfde zijn als het uitkiezen van favoriet orgaan uit je lichaam; als je na lang wikken en wegen je dikke darm hebt aangewezen, blijf je altijd zitten met een mokkende alvleesklier en een pruillippende milt. Zo gaan die dingen. Niet doen dus.

Een Top 11:

1. Kom je strakjes bij me spelen

Of misschien dan morgen wel

'k Heb een nieuwe fluit gekregen

En een schimmenspel

Kom je ooit nog bij me
spelen
Behalve jou ken ik geenéén
Want ik ben alleen

Uit: ‘Kom je strakjes bij me spelen’, KvK 1
Vooral die laatste twee zinnen. Het meisje smijt zo al haar emoties op de langspeelplaat. Heel moedig van haar. Wat doet het koor? Die antwoorden keihard met een ‘lalalalalala’. Wat bedoelen ze DAAR nou mee? Komen ze nou spelen of niet? Ook de stem van het meisje en de herintroductie van het woord ‘schimmenspel’ maken dit lied tot de lange vinger uit het KvK- repertoire; een classic.

2. POTvedorie, moet je nou 's kijken

Die mooie grote vruchtenschaal van tante Dorothée

Potverdorie, moet je nou 's kijken

Eerst hadden we d'r eentje en nu hebben we d'r twee

Uit: ‘Afwas- potpourri’, KvK 5
Een tante met een obscure naam + een vloekwoord = een liedje waarbij je moet marcheren. Of hoelahoepen.

3. En zou Oma Utrecht komen?

En komt Oma Almelo?

Uit: ‘Hiep hiep hoera’, KvK 6.
Ik heb natuurlijk genoeg Oma’s in Utrecht, maar een Oma Almelo…en hoe lekker dat bekt! Ik had een Oma Drachten, maar als je dat uit wilt spreken lijkt het alsof je stikt in een Werther’s Echte…

4. En m'n vader nam zo af en toe een trek

Want m'n vader rookte altijd zware sjek


Uit: ‘De Lek’, KvK 7
De laatste twee regels uit het eerste couplet geven al subtiel weer hoe het einde van het liedje zal zijn. Een van de weinige liedjes van KvK waar ik nu nog steeds een beetje van moet huilen. Met tuiten.

5. Het was vakantie, ik heb 'm maar zo kort gezien

Het kwam niet verder dan dat hij mijn haren aaide

'k Wist me geen raad toen ik die avond naar zijn vliegtuig zwaaide

Tabee, Jean-Pierre, o nee, 'k bedoel tot gauw misschien

Uit: ‘Vakantieliefde’, KvK 8.
Geen wilde sex in de voortent voor dit meisje; haar Jean-Pierre aaide haar haren en moest toen, met een bobbel in de broek van opwinding, de benen nemen. Waarschijnlijk door haar vader die hem met een zwaaiende tentstok bedreigde, of met de vleespen van de barbecue. Zoiets. Ook de herintroductie van het woord ‘tabee’ maakt dit lied tot het muzikale equivalent van een kindersorbet met een parapluutje er in.

6. Mijn Miepie lijkt zo lief en zo zachtmoedig

Maar soms is-t-ie een rover en een kreng

Uit: ‘Miepie’, KvK 8.
Aan dit liedje wil ik niets, maar dan ook helemaal niets toevoegen.

7. Dan zijn het homo's en mijn pa zegt dat het goor is

Uit: ‘Joris en Jan’, KvK 9
Ik zeg: draai het eens op de Gayparade. Doe dat gewoon; Joris en Jan waren tenslotte de eerste homo’s met tuinbroeken en buitenboordbeugeltjes die zich durfden te vertonen op TV.

8. Ik riep nog: 'Blijf af, 't is de mijne'

Uit: ‘Mijn Boom’, KvK 9
Een to-taal onderschat lied uit het repertoire, want a) lijzig kinderstemmetje b) flora en c) een bezongen vriendschap waar prinses Irene een moord voor zou doen.

9. Wij zijn kwaad op elkaar wij zijn kwaad

Ik word ziek als ik hoor hoe die praat

Ik word misselijk als ik 'm ergens zie lopen

Ik heb zin om te vechten maar hij is te laf

Uit: ‘Wij zijn kwaad’, KvK 10
Je voelt je geregeld zo, maar hebt dan vaak niet de woorden om te zeggen hoe je je voelt. Zo dus. Ook het feit dat ze in de video met hun ruggen tegen elkaar stonden om aan te tonen dat ze ruzie hadden, en dan ook nog met de armpjes over elkaar stonden…mmmmmmmmm!


10. Want om me heen

Groeit winterpeen en boerenkool

En onbespoten rooie kroten

Uit: ‘De Achtertuin’, KvK 11
Als er vergeten groentes worden bezongen win je mijn hart. Mijn grote kloppende hart voor jouw rode kroten. Wat dat ook mogen zijn.

11. M'n makkertje m'n maatje, m'n gabbertje m'n vriend

Zo oud en ziek te worden, waar heb je 't aan verdiend

Je was jarenlang m'n makker, nu in één klap ben je weg

Nooit meer ruiken aan de struiken, nooit meer plasjes bij de heg

Uit: ‘Alleen…’, KvK 5
Een dooie hond + een conifeer + fecaliën. Ik zeg: meer hoeft er niet in een lied te zitten om het al mijn ongebreidelde passie te geven.

16 reacties:

Anonymous Frank zei...

Kroten zijn rode bietjes. En fecaliën is poep en niet plas. Verdraaid Nynke, dat hoor je te weten. Je zit erop!

11:30 p.m.  
Anonymous Frank zei...

Op Nederlands bedoel ik. Niet op iets met poep en plas. Voor zover ik weet.

11:33 p.m.  
Anonymous Nynke zei...

Die tweede wist ik stiekem ook wel...maar ik vind het zo'n mooi woord! Mag ik het op dichterlijke, oftewel schrijverlijke vrijheid gooien? Please?

9:43 a.m.  
Anonymous Frank zei...

Vooruit dan maar. Omdat jij Nynke bent. En omdat het inderdaad een mooi woord is. Fecaliën. Fecaaaaaaaliënnnnn. Het glijdt er zo lekker uit. Soepel en een beetje smeuïg. Ik neem het zelf dan ook graag in de mond. Fecaliën.

12:11 p.m.  
Anonymous gepke zei...

'en ik was niet eens de voorkant

nee hij is de kont'

tadadadadada


verder zeg ik niets. doet het vooral met kerst goed. een kerstlied met ergens een kerstgedachte. zeer pedagogisch verantwoord. zoals kvk betaamd te zijn.

12:27 p.m.  
Anonymous coert zei...

:) Ik kan niet zeggen dat ik veel van KvK afweet. Maar hier is meer leuks: http://www.cartoondiarree.nl/archief.php?year=2006&month=02&day=2

1:27 p.m.  
Anonymous Bauke zei...

Ik wil nog dit
Ik wil nog dat
Ik wil ik wil van alles wat
Ik wil nog hoog
Ik wil nog laag
Als is het telkens weer de vraag
Of ik er ooit nog wel toe kom
Want de dagen vliegen om
Want de dagen vliegen om!

Voor een steeds ouder wordende twintiger als ik toch een ongelofelijk inzicht voor een 12-jarige. Dat hij dat toen al wist...

1:43 p.m.  
Anonymous Grietje zei...

Traaaaanen met tuiten bij het liedje over Annemiek, die gaat verhuizen...

1:50 p.m.  
Anonymous Fem zei...

Jemig, dr gaapt me hier een generatiekloof!

3:24 p.m.  
Anonymous Bauke zei...

Jemig, ben je 13 of zo?

3:37 p.m.  
Anonymous sophie zei...

NIEUWE kvk zijn ook zó leuk! écht! (en nee ik ben geen 9, ik wérk bij de opnamens van de nieuwe kvk's woehoe)

neem nou 'dyslectisch' over een jongetje met dyslectie (kvk23)

Ik ben declystisch
Dyslectisch (roept het koor woest)
Nou en…
Ik ben lectystisch
Dyslectisch
Nou en…
Ik ben lysdectisch
Dyslectisch
Nou en…
Ik ben eclectisch
Dyslectisch
Nou en…
Ik ben zo hectisch
Dyslectisch
Nou en…
Ik ben elektrisch
Dyslectisch
Nou en…
'k Ben dialectisch
Dyslectisch
Nou en…
'k Ben diatonisch
Dyslectisch
Nou en…
'k Ben supersonisch
Koor: Dyslectisch
Nou en…
Ik ben chromatisch
Dyslectisch
Nou en…
'k Ben telefonisch
Dyslectisch
Nou en…
Ik ben chaotisch
Dyslectisch
Nou en…
'k Ben novagotisch
Dyslectisch
Nou en…
'k Ben neurogektisch
Dyslectisch
Nou en…
'k Ben egocentrisch
Dyslectisch
Nou en…
Ik ben akoestisch
Dyslectisch
Nou en…
'k Ben aromatisch
Dyslectisch
Nou en…
Ik ben nostalgisch
Dyslectisch
Nou en…
Ik ben elastisch
Dyslectisch
Nou en…
Ik ben atletisch
Dyslectisch
Nou en…
Ik ben atlastisch
Dyslectisch
Nou en…
Ik ben agrarisch
Dyslectisch
Nou en…
'k Ben egogotrisch
Dyslectisch
Nou en…
Ik ben lystalgisch
Dyslectisch
Nou en…


óóóf 'helemaal top' (kvk25) hét bewijst dat KVK helemaal met zn tijd mee gaat..

Iedereen komt bij me langs
Dan gaan we lekker lang
Chillen op de bank
Helemaal top… oh oh oh oh oh
alles relaxed

óóf 'stresskip' (kvk25)

Mijn moeder is een stresskip, o yeah
Mijn moeder is een stresskip, o yeah
Mijn moeder is een stresskip, o yeah


écht hoor, kvk blijft zelfs nu nog leuk.....

12:13 a.m.  
Anonymous Mook zei...

Wat de zon doet voor de lente doet jouw log voor deze druilerige dag!

12:05 p.m.  
Anonymous Wiegertje zei...

Miepie. Ooooh, Miepie.

1:39 p.m.  
Anonymous Sytse zei...

En roep ik "snotverdomme", dan wijzen ze me na

Want kijk: die rotjongens, die roepen alsmaar: "Schele"

Wat rauw moet zijn is kledderrrr en wat gaar moet zijn is rauw

En een turbocompactdiscodrive maar meestal vang ik bot

Ha, een nieuwe dag en ik begin met frisse moed

4:36 p.m.  
Anonymous Sanne zei...

Er bestaat ook een liedje van 'kakkers voor kakkers' en het heet 'ik heb die r niet'. Het is een parodie op 'ik ben toch zeker sinterklaas niet' en het beklaagd de afschuwelijke Gooise R. Dat heb ik vandaag geleerd op school bij sociolinguistiek, wie zegtdat dat niet nuttig is?

1:51 p.m.  
Anonymous ellen zei...

http://kvk.t-g-i.nl/app/start.asp
hier kun je alle afleveringen vanaf deel 1 zien en alle cd's beluisteren. voor de èchte fans!

6:32 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage