27 februari 2006

Hoe de 'Auto en Business' mijn dag méér dan goed maakte

Ik moest vandaag de posters voor het volgende A5-feest bij de drukker ophalen. Ik moest een tijdje wachten, en kreeg genoeg tijd om een kopje koffie te drinken en een blaadje door te lezen. Helaas lag er, naast het fanclubblad van FC Utrecht (maar dat had ik de vorige keer al uitgelezen) alleen een blaadje met de fascinerende titel: 'Auto en Business'. Ik vond dat al een rare titel; een Nederlands en een Engels woord gebroederlijk naast elkaar. Waarom geen 'Car en Business', danwel 'Auto en Zaak'? 'Auto en Business' is hetzelfde als een blaadje 'Health en Snotneuzen' noemen, of 'Fishing en Handigekrukjesomtijdenshetvissenoptezitten'. Dat doe je ook niet.
Maar afijn, mijn interesse was gewekt. En gelukkig maar, want dit blaadje was geschreven door een colonne taalvirtuozen die zich moeiteloos konden meten met de Wis-In*. Aan het woord kwamen bijvoorbeeld directeuren van autoschadeherstelbedrijven of leaseautofirma's met illustere namen als 'Enrico Piek' en 'Bruno Brons' die dingen riepen als "We moeten weg uit de mainstream" en "Stilstand is het ergste voor een leaseauto".

Toen schoten mijn ogen dus keihard uit hun kassen. Natasha, de receptioniste van de drukkerij, keek al
bezorgd mijn kant op, vanwege heftig gekreun uit de koffiehoek. "Niks aan de hand hoor!", riep ik, "ik schrok alleen een beetje".
Maar het mooiste was wel het volgende stukje, een inleiding van een artikel over de Hyundai Grandeur. Ik citeer (ga op een stevige stoel zitten en zorg voor extra zuurstof onder handbereik):

Met de Hyundai Pony vroegen kenners zich af of Nederlanders wel in een Koreaanse auto wilden rijden. 0. Het antwoord luidde ja. Bij de Tuscon vroegen dezelfde kenners, dertig jaar ouder maar nog niet veel wijzer, of Nederlanders wel in een Koreaanse SUV wilden rijden. Wederom was het antwoord ja. Inmiddels verkopen alle Koreanen als warm brood, met als uitzondering de grote luxueuze Sedan. Toch zou dat met de Hyundai Grandeur ook wel eens kunnen gaan lukken.

Èn een zetfout (een casuale 0 midden in het stuk), èn een verkeerd gezegde (Koreanen verkopen als warm brood? Watttafaaaaaak!) èn, oh heerlijkheid, de constante beantwoording van vragen en keiharde sneren richting Koreanen ("Je rijdt toch niet in een Koreaan? Waaaaat! Mietje! Jij gaat zeker tijdens het plassen ook gewoon op de bril zitten zeker, tssssk!) maakten het voor mij onmogelijk de rest van het artikel te lezen. Ik heb een paar happen koffie (snelfiltermaling) genomen en mezelf een paar klappen in het gezicht gegeven om bij te komen van al dit taalgeweld. Gelukkig bedacht ik me op het laatste moment dat ik de posters mee moest nemen, maar oh; ik was echt van slag. Echt.


*De Wis-In is het blad van de Kaatsbond, en bij het lezen van dat blad hebben verschillende mensen al accute ooglepra opgelopen. Zo erg. De volgende keer dat ik een weekend bij mijn ouders ben zal ik wat dingetjes quoten, maar pas op: na het lezen van een kleine bloemlezing van een van de schrijvers (hij heet Visser geloof ik) slaap je drie dagen niet, en loop je met een verwilderde haardos luidkeels op straat kaatstermen uit te kramen. Dat gebeurt mij tenminste iedere keer.

6 reacties:

Anonymous Bauke zei...

Stilistisch mooi, Nyn. Bedankt.

7:49 p.m.  
Anonymous Nynke zei...

Ik heb dat gequote stukje dus over zitten schrijven op een oude AH-kassabon. Zo mooi vond ik het....

8:45 p.m.  
Anonymous coert zei...

Ja, dat imago probleem hebben de koreanen dus gans en alleen te danken aan het hoge haar van de jongens uit K-Pop jongensbandjes. Ze zouden het probleem bij de (haar)wortel aan moeten gaan pakken, wil deze Graandeur aan gaan slaan.

Overigens, "Arts en auto" heb ik ook altijd een hele rare titel gevonden. Waarom geen "koekjesinpakker en auto" of "Hoteleigenaar en fiets"?

9:39 a.m.  
Anonymous Maeb zei...

Mogen we niet zo af en toe wat insturen Nynke? En dat jij daar dan dit soort dingen over gaat schrijven? Ik denk dat dat verkoopt als warm brood.

11:17 a.m.  
Anonymous Bauke zei...

Ja, leuk!

7:20 p.m.  
Anonymous Goedkope Auto zei...

Dank voor this post,,,

6:48 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage