19 maart 2006

Een mooie zondag om iets over Hoogtepunt.com te vertellen

Naast een carrière als BW'er* ambieer ik ook nog altijd een zangcarrière à la Anita Meyer, danwel Willeke Alberti. Het moment waarop ik muzikaal gezien het dichts bij het laatstgenoemde carrièredoel was toen ik optrad met Hoogtepunt.com.
We schrijven het jaar 2000. Ik zit in 3 atheneum en heb wiskunde van meneer Pruiksma Jr**. Het is een paar maanden voor de jaarlijkse muziekavond op school. Het jaar ervoor had ik samen met Dina en mijn broers (Bauke, Albert), en vrienden van mijn broers (Maarten, Kees) een aantal nummers gespeeld. Dat had mijn 'cool' erg goed gedaan; optreden met jongens die zo'n vijf jaar ouder zijn is, helemaal als 14-jarige, enorm goed voor je ego en imago.
In 2000 had ik afgesproken om weer iets muzikaals met mijn broers te doen. Totdat Pruiksma Jr. mijn broers inpikte om met hem een bandje te vormen. Ik natuurlijk op hoge poten naar mijn wiskundeleraar. "Lekker is dat Sincostan Pi Dewortelvan12! U pikt gewoon mijn band in!" brieste ik hem toe. "Nou, dan kom jij toch bij ons zingen?", antwoorde hij. Ik perplex natuurlijk. Het is als vijftienjarige goed voor je 'cool' om met je broers te zingen, maar het is natuurlijk übergoed voor je cool om met je wiskundeleraar in een bandje te zitten.
De band groeide en groeide. Er kwam een blazersclubje met Pytrick, Grytsje, Janneke en Bernard. Botte op gitaar, Pruiksma op basgitaar, Ralf op toetsen, Albert op drums en Jaap zong ook. Ook kwam mevrouw de Haan erbij, die Nederlands gaf. Mevrouw de Haan en ik deden ook de achtergrondkoortjes, met veel 'nah nah nah's' enzo.
We traden op op de muziekavond. Vooraan bij het podium stonden de vrienden van mijn broers. Ik voelde mijn 'cool' groeien. We speelden TV-tunes, James Brown, Aretha Franklin, Frank Zappa, Anouk en Björk en talloze andere bootyshakefähige liedjes. Pruiksma zong 'Sexmachine'. Nou vraag ik je. Je wiskundeleraar die 'sexmachine' zingt! Dat is ongeveer hetzelfde als Kofi Annan die tijdens een VN-vergadering zijn broek laat zakken. Maar echt.

Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat het een doorslaand succes was. Er is zelfs een slipje naar het hoofd van meneer Pruiksma gegooid***. Later speelden we ook nog op het Meermuziekfestival, en zijn beide optredens nog op cd gebrand. Daarna stierf Hoogtepunt.com een roemloze dood door contractbreuken en gerommel met managers****


* De Bekende Weblogger, komt altijd op haringparty's en premières van Joop van den Ende-musicals.
** Naast meneer de Visser de enige coole leraar wiskunde die ik evah heb gehad en überhaupt ken.
*** Dat is een leugen, maar de sfeer was dudanig goed dat het hàd kunnen gebeuren.
**** Ook niet waar, maar het klinkt zo saai om te zeggen dat we onszelf gewoon opgedoekt hebben.

12 reacties:

Anonymous Gryts zei...

Ken je de volgende nog, ook uit de mond van Pruiksma Jr.: "Zeg mis-punt-enel.."

Maar zeg, wil je wel eens even ophouden met dat jeugdsentiment? Ik zit hier helemaal te Oohh-en en Aahhh-en en mijn vriend aan te stoten en mijn hand voor mijn mond te slaan en te dijenkletsen. En dat op een zondagmiddag! En dan ken je Botte ook nog!

"No mut' net mâler!" (mevrouw de Haan, kerstmusical 2000, uit te stoten op de instabiele ouwe taart manier die zich opwindt over de tweede fase -Twadde fase, twadde fase, no, neffens my is it foar ús de léste fase!-). En nu hou ik op.

3:56 p.m.  
Anonymous Nynke zei...

Weet je trouwens dat Ard, tegen wie hij dat toen zei, nog naar Anne Ooosterhaven is gegaan om te vragen of hij dan niet iets gevats terug mocht zeggen, want hij voelde zich nu zo voor lul staan...
Oh! En toen meneer Wardekker doodging! Met een echt witte kist, die uit de grond kwam. En oh! Met de danseresjes in de kooi! En wij, met onze stofzuigerdans! Oh! Oh! Oh!

3:59 p.m.  
Anonymous Nynke zei...

Oosterhaven dus.

4:01 p.m.  
Anonymous Gryts zei...

Weet je dat ik zelfs nog heb gedanst op hoogtepuntpuntcom? En dat ik me denk te herinneren dat je toen een zwart met rood shirtje aan had, misschien wel met een peace-teken erop? Zoiets?

Oooohh oohh, dat we van die grote witte capes ommoesten en diep-in-de-rouw witte rozen gracieus op de witte kist moesten werpen en dat we dan een beetje moesten snikken. Maar dat viel me zwaar omdat ik Wardekker niet zo mocht. Ik weet eigenlijk helemaal niet meer waarom Wardekker eigenlijk doodging. Er staan me meer van die dingen bij als Kleine Hans die door de lucht suist aan een lampenkap.

4:37 p.m.  
Anonymous coert zei...

Mijn wiskunde leraar heette Kiers. En da's niet die eikel van Bicat, want dat heb ik 'm gevraagd, maar hij zei van niet en ik geloof hem, want Kiers (mijn wiskunde leraar) was geen eikel, maar zeker ook niet Übercool. Meer, ja, een wiskundeleraar. (Ik zit er de laatste tijd steeds meer aan te denken om wiskundeleraar te gaan worden.)

5:25 p.m.  
Anonymous jouke zei...

wee degene die beweren dat wiskundeleraren ruk zijn!!
Ik had vroeger een wiskundeleraar die er op stond dat ik hem een trap gaf als hij mij weer eens aan het dissen was.... elke rake --> punt erbij. Later iemand die mier heette en zich manifesteerde als oerang-oetang (jeweetwel.... kont naar achteren, knokkels op tafel en duimen naar binnen). Later, Metha, een geile donder in woest leren pakje die samen met drie geile mannen de Neeltje Jacoba schijnt te hebben bevaren.... nog later een echte Neumann die de niet-euclidische meetkunde met een winkelhaak te lijf ging.

Allemaal schatjes met een fleugje agressie, heerlijk!

7:00 p.m.  
Anonymous Jelte zei...

Hoogte.com

8:23 p.m.  
Anonymous Nynke zei...

Gryts! Wattafaaak! Dat was het jaar daarvoor, toen zong ik een nummer van K's Choice bij een bandje met mijn broers en Kees v.d. M. en Maarten P. Ik wist zelf niet meer wat voor shirt ik aanhad, totdat Joop B. dat mij een aantal jaar geleden vertelde; hij had dat onthouden! Joop is dus een wijf, blijkt wel weer...
Maar oh! Ik vind het ge-wel-dig dat we even deze trip down memory lane kunnen maken.

9:09 p.m.  
Anonymous Bauke zei...

Mooi was die tijd...

Was heel erg trots op je, Nyn, toen. Vooral toen je met Dina "Baby when you're gone" zong. Glimmen! Wist mijn baspartij ook niet precies meer, maar dat is niemand opgevallen, geloof ik.

Hoogte.com had achteraf wel wat strakker gekunt. Maar hé, welke band speelt nu Zappa en Beverly Hills 90210 in één set?

Was trouwens wel trots dat Botte (die goddank dit log ook heeft ontdekt! Leuk dat je meeleest, Botte. Hoe is het met je? Heb je al een leuke kerel en wanneer is het weer Sneekweek zodat ik weer La Bamba kan meebrullen met Ocean?) ook met ons mee wilde spelen. Toch de Botte die de solo uit "Easy" (in de versie van Faith No More) kon spelen. Restecp.

Bauke

10:03 p.m.  
Anonymous botte zei...

Nynke: heel fijn dat hoogte.com eindelijk een plaatsje in het collectieve digitale geheugen van de wereld heeft gekregen. Hoogte.com was, na DrieKeerBelleEnHetBeest, het coolste bandje van Sneek e.o.. Bauke, fijn dat je me memoreert, het gaat zeer wel met mij en neen, ik ben onafhankelijk. Hoe is het met jou? Het is overigens de Botte die die solo kAn spelen, dus ook dat gaat goed. Sneekweek - het is onzeker of 'm dat weer wordt en zo ja in welke vorm. Maar we houden u op de hoogte.com!

11:01 p.m.  
Anonymous Bob Pruiksma jr. zei...

*
Hoogte.com was gewoon humor! Leraren hebben met open bek staan kijken en luisteren naar wat een bandje, bestaande uit leerlingen en twee leraren, voor elkaar kreeg en de zaal stond op zijn kop. Oké, het had strakker gekund. Maar wat wil je: Zappa, Red Hot Chili Peppers, Anouk, Bjørk en diverse tv-tunes in drie kwartier... En trouwens, wie durft "It's Oh So Quiet" nu aan? De dag na het muziekfestival zijn verscheidene leraren op mij afgestapt om te zeggen dat ze het geweldig vonden!!! Persoonlijk herinner ik mij nog: "Bring my nei de brêge....". Overigens had je, om Gryts even aan te vullen, op het Meermuziekfestival een gebroken-wit t-shirt met 4 vierkante groene pictogrammen, een zwarte broek aan en bruine schoenen aan. En toch ben ik geen wijf.
Wat betreft coole bandjes, "Funk met CK" vond ik ook wel leuk.

* Alles wat hierboven staat is waar.

12:24 p.m.  
Anonymous Nynke zei...

Hahahahaaha! Ik ben zó verguld dat meneer* Pruiksma Jr. mijn weblog opleukt!

*ik zeg nog altijd meneer hoor.

3:24 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage