27 maart 2006

Wanneer breekt er nu eens iemand een lans voor Jessica Fletcher?

Nu dus.
Want naast Henny Stoel is er geen vrouw op de Nederlandse teevee die zoveel rust en vertrouwen uitstraalt als zij. En sinds Henny bij het journaal is weggebonjourd heeft Jessica zelf ook donders goed door dat de last nu alleen door haar frêle schoudertjes gedragen moet worden.
Jessica Fletcher is de oma uit je dromen. Kleine, pittige, kiene Jessica, met haar strikbloezen en kokerrokken. Met haar blondspoeling en haar bestraffend kijkende ogen. Jessica is de heldin van elke feministe; een vrouw die haar mannetje staat in een wereld die gedomineerd wordt door manspersonen. Want boeven zijn nu eenmaal vaak mannen. En als de vrouw de boef is, is dat vaak omdat haar man haar bedrogen heeft. En dan zou ik hem ook een klap met de kandelaar geven, dat weet u.
Ik heb al eens eerder, ooit, over haar geschreven, maar ik kom gaarne op haar terug.
Ik vertel graag over haar beschaafde manier waarop men in 'Murder, she wrote' omgaat met de criminaliteit. Geen bloederige steekpartijen, maar luchtige schermutselingen met gebalde vuisten, die zelden hun target raken. Met lijken die keurig gedrapeerd onderaan een trap liggen, met het bloed Gorbatsjovesk op het voorhoofd gesprenkeld. Met een casuale uitgeschopte pump naast het bed waardoor de kijker begrijpt dat er een amoureuze handeling heeft plaatsgevonden.
Sinds 9/11 zag ik steeds minder van Jessica op TV. En dat stemde mij eerlijkgezegd een beetje droevig. Was dit leeftijdsdiscriminatie? Of toch het feit dat in deze wereld vol dood en verderf er geen plaats is voor een bejaarde met een strikblouse die de moord op een oude baron in een landhuis onderzoekt?
Ik wilde bijna bij omroep MAX een lans gaan breken voor Jessica Fletcher. Want ik vind dat als er één omroep is die zich het lot van Jessica aan moet trekken, het wel Omroep MAX is. En voordat ze 'Daar komen de schutters' weer aankopen (en ik zie ze er voor aan, stelletje actieve nep-bejaarden) vond ik dat er door het bestuur van MAX wel eens gedacht mocht worden aan la Fletcher.
Maar gelukkig: RTL7 zendt Jessica Fletcher nog uit! Er kan dus nog steeds met Jessica meegepeinsd worden over de dubieuze dood van de vrouw van een diplomaat met geldproblemen en een tuinman met losse handjes. Ofzo. Het maakt ook niet uit; Jessica lost het toch wel op.

10 reacties:

Anonymous Kasper zei...

Heeft MAX "Are you being served?" al aangekocht? Zo niet, dan zou ik daar graag een lans voor willen... ehrm... nee, laat maar.

En! Wiegertje heeft gelijk over mij en mijn studie, want daar is ze Wiegertje voor. Dus als je nog iemand zoekt om een Els Stronk-website mee op te richten,onderwijl chocoladekoekjes nuttigend: bel me!!~!

11:21 p.m.  
Anonymous coert zei...

Prakash, mijn geachte collega met een fetish voor oude vrouwen claimt: "She was a bit of looker in her time." Als dat geen lans breken is.

12:23 a.m.  
Anonymous Martha zei...

Maar even; 'her time' ...

... I'm thinking dino's... I'm thinking caves...

8:21 a.m.  
Anonymous Frank zei...

Ooh la la!

11:37 a.m.  
Anonymous Martha zei...

Ik neem al het eerdergeschrevene terug en ga me in een hoekje staan schamen...

11:55 a.m.  
Anonymous Maeb zei...

Ik was voeger meer van de actie hoor. Er kwam nog geen M-16 aan te pas bij Jessica Fletcher. Jammer.

2:16 p.m.  
Anonymous Kasper zei...

Ja! Surprise-eieren! Ik hoop alleen niet dat ik dan weer een vliegtuigje erin heb, want daar heb ik er al vijf van.

En: ik moet ook zeggen dat ik niet zozeer fan van E.S. ben, alswel dat haar naam nu eenmaal in mijn hoofd zat, zo bleek, toen ik begonn te typen. Wilbert is websitewaardiger, dat is inderdaad een uitgemaakte zaak.

2:19 p.m.  
Anonymous Kasper zei...

Kan Norbert C. niet in je taalkundige behoeften voorzien? En ik weet niet of ik nog een postvakje heb, daar ik al tijden niet meer op de Trans geweest ben, maar als ik er nog een blijk te hebben ga ik die dus vanaf nu heel erg in de gaten houden. En anders maak ik wel een nieuwe. Op een houten paal. In vrolijke kleuren.

Beterschap (ook voor Martha) & moge je duikboot bestickerd zijn aan alle zijden.

6:03 p.m.  
Anonymous coert zei...

Ohh laalalalalalaala

12:13 a.m.  
Anonymous h.b zei...

ik ben een dikke fan van jessica fletcher en ik ben blij dat rtl[7] het uitzendt

12:47 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage