04 april 2006

Een lofdicht op de lente

(zonder metrum, rijmschema aabb)

Oh lente met je bloeiende bloemen
Met je bijen die zoemen
Alles is zonnig en droog, niet meer nat
Zeg lente; wordt het nog wat?

Gerrit Hiemstra zegt: "Het is te koud voor de tijd van het jaar"
En als Gerrit het zegt, dan is het echt waar.
Dus lente ik zou maar eens opschieten als ik jou was
Want dor zijn de bomen en nat is het gras

Ik wil verdorie pril lentegeluk!
En ik draai de Vengaboys, maar het helpt geen fuk
Ik wil een madeliefjeskrans, maar geen madeliefje te zien
En de gevoelstemperatuur is 's nachts min tien*

Ik wil piknikken in het park
Ik wil op het terras zitten in de dark, en ik wil kwark**
Ik wil frisbeeënde jongens in boxershort***
Ik wil dagen lang en nachten kort
Ik wil de terrasjes vol bij het Louis Hartlooper Complex
(En dan iets leuks dat rijmt op complex)****
Ik wil calippo-cola en Buena Vist Social Klup
Hup lente! Hup!

*Gevoelstemperatuur hè. Dat jullie niet allemaal met een thermometer naar me toe komen hollen om mij te vertellen dat ik overdrijf.
** Ik weet ook wel dat 'dark' niet het mooiste rijmwoord is op 'park'. Dat is 'aardvark'.
*** Ik heb dat eerlijkgezegd nog nooit 'live' gezien (misschien ooit, maar er toen niet bewust de schoonheid van ingezien). Dat lijkt me zooooo zomers! Het hoeft trouwens niet een boxershort te zijn hoor, zwemshort of korte broek mag ook.
**** Tyrannosaurus Rex. Veenheks. Tipp-Ex.

6 reacties:

Anonymous Frank zei...

Duinpanseks.

12:27 p.m.  
Anonymous coert zei...

Ik zeg: dit gedicht is zelfs beter dan Stalins gedicht 'De Morgen'.

1:27 p.m.  
Anonymous Nynke zei...

Bedankt Frank, dat je even zegt wat ik niet durf te zeggen omdat mijn moeder mijn weblog leest. Dank.

2:58 p.m.  
Anonymous Martha zei...

Het is gewoon zoals Leontine zegt: 'het is lente en je voelt het aan je insterumente'!

3:03 p.m.  
Anonymous Frank zei...

Ik kan er niks aan doen. Het is lente en de biochemie van de mens lijkt meer op dat van een vogeltje dan we graag denken. Zie hoe ik met mijn felgekleurde borsthaar pronk!



(Mem van Nynke, ik ben hier het vieze vogeltje hoor. Uw dochter is heel proper en kuis, ruimt altijd haar veertjes achter zich op en poept nooit op haar stok. Nooit!)

5:22 p.m.  
Blogger Sybran zei...

Het woordje "flex" rijmt ook goed op complex. Zoiets als: en een biertje met patat dat lijkt me flex.

10:42 a.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage