11 april 2006

Viva-webstrijd, dag 2.

Een piemel en een kopje thee.

Ik loop in het bejaardentehuis waar ik werk ‘s avonds een ronde met koffie en thee voor de oudjes. Op de tweede verdieping klop ik aan bij mevrouw Duinman. Als ik binnenkom zit ze ‘De Wereld Draait Door’ te kijken. Ik geef haar een kopje thee en ga op de stoel naast haar zitten.
Mevrouw Duinman is 93. Ze lacht me altijd toe maar eigenlijk wil ze dood. Haar man is dood, haar kinderen zijn dood, haar vriendinnen zijn dood. Ze heeft het hier wel gehad.
Zij drinkt haar kopje thee, en zwijgend kijken we naar ‘De Wereld Draait Door’. Ze vouwt haar handen keurig in haar schoot. Het licht van de televisie wordt weerspiegeld in haar witgrijze haar. Als ze naar de TV kijkt houdt ze haar hoofd een beetje schuin.

"Die Matthijs van Nieuwkerk vind ik zo’n leuke jongen!" biecht ik half-fluisterend op.

"Oooh ja!" verzucht ze. Er komt een soort giecheltje achteraan. Een soort pubermeisjesgiecheltje. "Ja dat vind ik zo’n charmante man!", zegt ze, "Hij heeft ook altijd mooie pakken aan. Een ècht leuke man!"

"Ik denk dat ik een beetje verliefd op hem ben", zeg ik.

Ze lacht even. We zwijgen weer.

"Maar weet je wie ik eigenlijk nog leuker vind?", zegt ze fluisterend, "die jongen die er altijd bij is, die jongen die de plaatjes draait. Die Michiel. Dat vind ik zó’n leuke man!"

"Oh Giel!" Als ik lach kraakt mijn versgewassen bejaardenverzorgstersjasje. "Weet u wel dat hij ooit een reclamespotje heeft gemaakt waarin hij naakt in beeld kwam? Helemaal naakt!"
Ze giert het uit. "Nynke, bedoel je he-le-maal naakt? Zag je ook zijn…"
"Piemel, bedoelt u?"

We lachen totdat er tranen achter haar dikke brillenglazen verschijnen. Matthijs wenst ons een prettige avond. Ik denk dat dat wel gaat lukken.

7 reacties:

Anonymous Maeb zei...

Jij wint. Geloof me.

12:14 a.m.  
Anonymous Sophie zei...

Nynke is ok, ole ole!

10:55 a.m.  
Anonymous A. te A. zei...

En als je niet wint, dan komt dat doordat de Viva-redactie bang is dat zij alleen nog maar nederig in jouw schaduw zullen staan!

11:39 a.m.  
Anonymous Kelta zei...

Nynke is de bom-pi-dom-pi-dom!

2:55 p.m.  
Anonymous fluuh zei...

Ik trek dat meestal niet zo, vertederende bejaardenstukjes. Maar mevrouw Duinman is cool!

3:40 p.m.  
Anonymous Arnoud zei...

Zeg Nynke, je denkt toch niet dat Viva op zo'n hoog niveau zit te wachten?

6:09 p.m.  
Anonymous Frank B zei...

'Het bejaardenhuis waar ik werk': uitleg is zeker voor viva-lezers zonder voorkennis over Nynke?

5:16 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage