06 april 2006

Zijn we potverjanhinnekont al twee dagen verder en nog steeds zit het mij dwars

Dinsdag, Festina Lente. Een van de dichters vraagt aan het publiek: "Zijn er ook Friezen in de zaal?". "Ja ik, ja ik!" dacht ik in mijn hoofd. In mijn hoofd dus. Op dat moment keek ik Lieke schaapachtig aan en dacht "ja toch? Zou hij nou willen dat ik hem toe schreeuw dat ik dat ben?" Ik wachtte te lang. Op dat moment gilde Willem al een paar Friese dichtregels door de zaal. Hij had de lachers alweer op zijn daarvoor bestemde hand. En iedereen dacht dat hij Fries was. Maar dat is niet zo! Want Friezen onderling hebben zo hun ritueeltjes en die hebben Willem en ik nog niet gehad met elkaar (wel een bespreking van onze liefde voor de Beach Boys, maar dat doet er nu even niet toe hè). Friezen vragen elkaar namelijk altijd twee dingen: 1: Waar kom je vandaan? En 2: Van wie ben jij er één? Nou, en daar heeft Willem nog nooit naar gevraagd, wat dus een betrouwbare lakmoesproef is om zijn Fries-zijn te ontkrachten.
Maar ondertussen zat ik daar wel mooi, als niet-erkende Fries zijnde. En buiten Friesland is Fries-zijn echt mijn dingetje. Dan roep ik even 'Hup Sûpengrottenbrij' en dan lacht iedereen. Soms praat ik dan ook even Nederlands met een Fries accent. Dat vinden de mensen ook mooi.
Afijn, dat Fries spreken is dus mijn dingetje, en dat moet Willem niet van me afpakken.
Ik wilde in Festina Lente eigenlijk even met mijn paspoort zwaaien. Kijk maar! Geboren te Wymbritseradiel! Wie doet dat me na hiero? Nou? Nou?
Dan had ik mijn dingetje weer terug gehad. En dan zou ik onder het zingen van "No jaaaaa, no jaaaa, want sin en will' is mear as jild yn bosk en iepen fjild" afgevoerd worden en met een enkeltje Leeuwarden op de trein gezet worden. Maar toch. Dan had ik nog wel mijn dingetje gehad.

6 reacties:

Anonymous coert zei...

Bliksem!

2:02 p.m.  
Anonymous botte zei...

It is net 'waar kom jij vandaan?', mar: 'waar kom jij weg!'

7:56 p.m.  
Anonymous Bauke zei...

Koketteer eens met iets anders! Dit doe ik ook altijd. Tegen leerlingen, tegen collega's, tegen andere muzikanten, tegen de slager, tegen kassieres bij de AH. Kleine kokette Nynke!

Je broer

7:57 p.m.  
Anonymous Sanne zei...

Nou! En ik zat me te verbázen dat je niks zei. Ik wees nog naar je, maar er stonden 4 stoelen en dertien benen ons blikveld aan elkaar te ontrekken en ik zei nog een beetje lullig: 'zij is Fries', maar het kwam niet lekker uit de verf en ik zat nog wel vóór de vrager. Ik vond dat een heel moeilijk moment en ik begrijp dat je het er moeilijk mee hebt, ik ben er voor je hoor. Hè, hé door dik ende dun. Want dat doen fuckérings.

8:07 p.m.  
Anonymous Gr.R. zei...

Woar kom ie vot?
Woar binnie d'r ene van?

Da's geen Fries, da's Twents, jij amateur Tukker!

10:21 p.m.  
Anonymous Nynke zei...

Botte, je hebt he-le-maal gelijk.

11:34 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage