24 mei 2006

Rommy, stem van de Friesche Wouden

De Friezen die hier dikwijls rondkijken kennen hem waarschijnlijk wel, maar voor de overige Nederlanders wil ik graag jullie gids zijn bij de ontdekking van een muzikaal fenomeen:

Rommy, stem van de Friese Wouden. (Want hij woont in de Friese Wouden, vandaar.)

Rommy is voor mij een mythisch figuur, te meer omdat ik hem nog nooit heb zien optreden. Van verhalen (en door de liedjes die Meindert Talma over hem heeft gemaakt) weet ik dat Rommy een echte meidenmagneet is, en dat bij zijn optredens de vrouwen altijd opzichtig gaan staan dansen om de aandacht van Rommy te krijgen. Rommy treedt ook vaak op in smoking. Nu vraag ik je. Zijn grote vriend heet 'De stille genieter', en die heeft een piratenzender waarop hij de hele dag Rommy zijn liedjes de ether in slingert. Rommy zijn zoon heet Tjeerd, en die zingt ook. Ook levensliederen, natuurlijk.

Om de geweldigheid van Rommy kracht bij te zetten, hier een aantal flarden van songteksten van Rommy:

Ik zag je lachend staan, ik had nooit gedacht
Dat het zo sterk kon zijn, verlangen in de nacht
Jij bent het mooist van allemaal
Maar dat vertel ik je nog wel
(Uit: Bij elke hartslag)

Het ging met hem nog niet eens een jaar goed
Wij weten beiden hoe pijnlijk dat voelt
En ook je hartje verlangensvol klopt
Als zich de liefde in treurnis ontpopt
(Uit: Als je eenzaam bent)

Hij strikte konijnen en hazen
En hij was voor de duivel niet bang
Geen boswachter kreeg hem te grazen
Die stroper van het Limburgse land
Stropen hier, stropen daar
Ondanks veel gevaar
Stropen hier, stropen daar
Altijd stropen maar
(Uit: De Stroper)

Nou, ik bedoel maar. Voor een man die dit soort dingen zingt, zou jij, als vrouw, toch ook met de liefde je BH onder je shirt vandaan prutsen om voor hem op het podium te gooien? Toch?

5 reacties:

Anonymous Albert zei...

Nog een bescheiden suggestie vanuit onze hoofdstad...

http://special.at5.nl/index.asp?menuitemId=1677

Er is reeds een bijbehorende Hyves geopend...

Mzzl,
Je Broer

3:25 p.m.  
Anonymous Johan zei...

Laat ik dan ook maar één posten waarvan ik het enthousiasme niet begrijp:
http://www.marista.nl/artiesten/home.php?artiest=grietwiersma

Maar gelukkig heeft ze ook tegenstanders:
http://www.waldnet.nl/nieuws.php?id=5509

8:57 p.m.  
Anonymous Arnoud zei...

Meindert is een held, ook al zo´n meidenmagneet immers.

10:04 p.m.  
Anonymous Fem zei...

Joh, ik zou zelfs mijn oudste HEMA-beha onder mijn kleren houden. Daarmee vergeleken zijn de teksten van Frank Boeijen pure poëzie (en die verstond ik nooit).

11:18 p.m.  
Anonymous coert zei...

Dat valt tegen, ik heb altijd gedacht dat Rommy in het fries zou zingen. Meindert heb ik ooit eens gevraagd of dat gestuntel van hem nou een act was, en geheel in zijn rol blijvend, antwoorde hij: "Ne..euh...neee.. Hoe..hmm.hoezo, dan?"

2:15 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage