20 mei 2006

Sentiment tiert welig...

Goënga hield haar jaarlijkse playbackshow en ik was in februari al gecontracteerd als jurylid. Samen met buurman Rob (bij de activiteitencommissie voornamelijk bekend door zijn buikdansact met buurman Jos tijdens de Bonte Avond van de Dorpsfeesten in 1989) en met Yke (bekend door zijn playbackduetten met zijn vriendin -nu vrouw- Antsje, die altijd Tina Turner wilde playbacken, waardoor Yke wel Ike moest zijn) mochten wij het grut van kundig commentaar voorzien.
Tsja, en ik kan dat dus helemaal niet. Ik vind alles lief en vertederend, en wil gewoon dat iedereen wint. Ik juich voor elke bekohlpotloode snor, voor elke Kinderen voor Kinderen- imitatie, voor elke lampvoet die omgetoverd is tot microfoonstandaard. Voor de meisjes die voor één avond de make-up van hun moeders mogen lenen.
Meisjes hebben wekenlang gerepeteerd op dansjes en jongens hebben dagenlang voor de spiegel staan rappen. Ik kwam in mijn commentaren dus nooit verder dan: "Jullie hebben echt hard geoefend hè? Nou, ik vind het hartstikke knap zeg!"
Jacques d'Ancona zou hoofdschuddend zeggen dat er maar één de winnaar kan zijn. Dat werd René, mijn buurjongetje, die vol passie 'Ben ik te min' van Armand ten gehore bracht. Compleet met 'wat moet je?'-achtige armbewegingen.
Gelukkig deden er ook nog ouderen mee: juf Margje als Boney M. -zangeres was geweldig, maar Arend als Bobby Farrell (krulletjespruik en slordig negergeschminkte blote buik) was "de mooiste nepneger die ik ooit gezien heb." En ik meende dat ècht.
Gelukkig krijgen we aan het einde van de zomer nog de dorpsfeesten, met nog meer feest, want ik hoorde van Jelte dat er na de playbackshow, en nadat ik het pand al had verlaten, nog geheadbangd was op 'I was made for lovin' you' en dat Meinze nog met alle vrouwen had gestijldanst, en dat er allemaal mensen dronken waren geworden, en ik trek mezelf de haren uit het hoofd vanwege het missen van al dat moois.

4 reacties:

Anonymous Sytse zei...

omgetoverd! ;-)

7:51 p.m.  
Anonymous Bauke zei...

En langs...
Zag ik...
Ik was een kind...
Dat het nooit voorbij zou gaan.

Prachtig stukje jeugdnostalgie.
Vertel ook nog even van die keer dat wij met een bezemsteel en een matige coverband Gapenga aan de rol kregen.

10:56 p.m.  
Anonymous Sytse zei...

Ja Bauke, daar herinnerde Jelle W. mij vrijdag ook nog aan. Dat vond 'ie nog steeds geweldig!

11:42 a.m.  
Anonymous Albert zei...

Mmmmmm....

9:14 a.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage