16 mei 2006

Zomaar drie weetjes

Marco van Basten heet eigenlijk geen Marco maar Marcel. Maar omdat zijn Oma de naam 'Marcel' niet uit kon spreken noemt men hem Marco.








Dick Jaspers heeft zijn ogen laten laseren! Dick, Neerlands onbetwiste driebandenkoning gaat tegenwoordig brilloos door het leven. Maar dat was juist zijn dingetje, die bril! Vooral toen hij nog zo'n joekel had. Zo'n hoornen bril met van die jampotglazen. Daar herkende je hem aan; dan hoefde hij niet eens zijn keu mee te slepen. Maar nu dus niet meer. Dick zal wel nooit meer herkend worden, nu hij eruit ziet als een badmeester uit Oude Pekela, danwel als een autoverkoper uit Assen. Jammer Dick, heel jammer.


De rechter is Dick zoals hij er nu uitziet. Wat een domper. Niks origineels aan.







Dit is een fret. Het lidwoord dat bij het dier 'fret' hoort, is HET. Het Fret dus. De fret die op een gitaar zit is trouwens wel DE fret.
Het Fret is trouwens een albino achtige bunzing die ingezet wordt bij het vangen van ratten en muizen. Dat je het even weet. HET fret dus.

14 reacties:

Anonymous Sytse zei...

Natuurlijk wist ik als collega-bondscoach allang dat Marco "Messias" van Basten geen Marco heet. Toch leuk dat je het ff zegt.

Toch verbaast me het dat zijn oma geen Marcel kon zeggen. Wat voor spraakgebrek heb je dan? En hoevaak kwam die oma dan wel niet langs? Je verandert de naam van je kind toch niet zomaar...

6:43 p.m.  
Anonymous Sytse zei...

En de broer van Marco heet Stanley... naar Stanley Matthews...

6:44 p.m.  
Anonymous Bauke zei...

Nee, de hopeloos verwaarloosde broer van Marco (a.k.a. "Marcel", a.k.a. "San Marco") heet Edwin of zo. Diep triest en typerend dat ik dat dan weer niet weet.




Wel weet ik dat de hoofdstad van Belize Belmopan is, en niet Belize City.

7:25 p.m.  
Anonymous Sytse zei...

Stanley heet 'ie, B.

Vader Joop van Basten heeft zich later pas verontschuldigd voor de lievelingsbehandeling voor Marco. Beetje laat, hè.

8:07 p.m.  
Anonymous Arnoud zei...

Ik ben totaal overrompeld door deze kennis.

9:07 p.m.  
Anonymous Vincent zei...

Volgens Van Dale is het zowel 'het' als 'de' fret, zuster. En volgens het Groene Boekje ook. (En ja, in beide gevallen gaat het om het dier.)

6:58 a.m.  
Anonymous Nynke zei...

Hmpfr :(

12:18 p.m.  
Anonymous Martha zei...

Wat is Vincent een betweter!

12:35 p.m.  
Anonymous Vincent zei...

Nou zeg.

1:12 p.m.  
Anonymous Vincent zei...

Ik vind het zelf ook heel raar dat 'het' fret ook goed is, hoor. Dat dan weer wel.

1:12 p.m.  
Anonymous Arnoud zei...

Nou. Ik ben nog steeds totaal overrompeld door deze kennis. Hoor.

2:24 p.m.  
Anonymous Nynke zei...

Ja maar volgens mij heeft Vincent voor zijn baan een enorme betweterigheid nodig, dus van hem kan ik dat wel hebben. Als'ie het maar niet te vaak doet ;)

2:58 p.m.  
Anonymous Vincent zei...

Dank je, Nynke! Je weet dat ik het niet kwaad bedoel.

5:23 p.m.  
Anonymous Nienke zei...

hiha het en de fret ik hou wel van zo'n woordkeuze-vrijheid. heerlijk. ik ga voor de fret. het fret klinkt wel weer heerlijk tegenstrijdig. Yep, 'het fret' it is.

10:08 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage