14 juni 2006

Hallo, ik ben Marjolein.

En nee, Ingmar Heytze, je hoeft vrijdag niet met mij uit eten.

(Voor de mensen die niet Ingmar Heytze, danwel Martha, danwel Nynke, danwel Marjolein heten zal ik dit even uitleggen.)

Martha en ik zaten dinsdag op het terras van café Ledig Erf. We puften en steunden (en mimeden eigenlijk dus een nep-bevalling), want het was zo warm. Maar in huis was het nog warmer, dus dan maar onder een parasolletje op het terras. Het moest maar.
Op het terras van café De Poort zat Ingmar Heytze (een bekend Utrechts dichter) aan een tafeltje. Hij zat op zijn laptop te tikken, waarschijnlijk een verhaal te schrijven over de dikke, zwetende, vermoeide mensen die met hun dikke, zwetende, vermoeide lijven het plein over flaneerden.
Tussen Martha en Nynke ontspon zich het volgende gesprek:

N: "Hee kijk, Ingmar Heytze."
M: "Waar?"
N: "Achter je. Niet direct kijken"
M: "Aah ja."
N: "Ja."
M: "Hij durft Utrecht niet uit hè."
N: "Nee hè. Dat heb ik ook eens ergens gelezen."

(...)

N: "Weet je wie dat ook had? Willem Wilmink. Die durfde Enschede niet uit. En toen kon hij niet eens naar de begrafenis van Harry Bannink."
M: ''Erg zeg,"
N: "Ja erg hè."

Ingmar rekende af en pakte zijn laptop in. Nynke en Martha sloegen het gade met een lusteloosheid die hen deze dagen nogal typeert.

M: "Hee, Ingmar gaat weg."
N: "Hee ja."

Ingmar liep hun kant op. Het volgende gesprek ontspon zich:

I: (kijkt naar Nynke) "Ben jij Marjolein?"
N: "Uuuh nee."
I: "Oh. Je lijkt heel erg op haar, en ik ga vrijdag met haar eten, maar ik moet haar nog afbellen, omdat ik niet kan komen eten omdat er voetbal op TV is. Maar jij bent haar dus niet?"
N: "Nee, dus je hoeft vrijdag niet met mij te eten. Kun je lekker voetbal kijken."
I: "Nou, dan komt alles, op een bepaalde manier, toch weer goed."
N: "Uh ja."

Ingmar liep weg.

M: "Hee, dit is echt leuk voor je weblog."
N: "Ja man."

7 reacties:

Anonymous sanne zei...

dat is übercool voor je weblog!

9:42 p.m.  
Anonymous coert zei...

Nou maar hopen dat Marjolein je weblog leest, anders zit ze daar vrijdag zielig en alleen in d'r uppie.

9:47 a.m.  
Anonymous Martha zei...

Gisteren zag ik hem weer!!!honderdelf!!!

10:14 a.m.  
Anonymous Bauke zei...

Ingmar Heytze. Mmmm.
Speelde die niet in de jaren '70 voor FC Wageningen, op de Wageningse Berg?
Overigens niet te verwarren met de Bibelebonse Berg.
Ingmar kreeg last van heimwee en vertrok weer naar Utrecht om zijn balletjes bij het plaatselijke Elinkwijk te gaan trappen. Toen is die fobie ontstaan.*

*Gelezen in het overigens alleraardigste boekje "Als sport angst wordt" van Geurt Boezelman, uit 1993.


Bauke - kom uit je hol - de Jong

12:26 a.m.  
Anonymous Ingmar Heytze zei...

Laat maar bevreemd bericht: wat bezielt ene Bauke - Jan Lul - de Jong om hier zo'n beetje voor zich uit zitten te kletsen? Zie eventueel http://www.ingmarheytze.nl/scooterdagboek.htm

12:12 p.m.  
Anonymous Nynke zei...

Bauke is mijn broer, en die weet niks van Utrecht en haar inwoners, vandaar.

12:16 p.m.  
Anonymous Ingmar Heytze zei...

Ach, op die manier. Ik ben altijd een beetje allergisch voor gekwek in de ruimte over mijn reisproblemen. Zo zijn er mensen die van mening zijn dat ik het verzonnen heb. Anderen zijn van mening dat ik nog nooit van mijn leven Utrecht verlaten heb. Weer anderen denken dat ik de straat niet op durf. Er zijn mensen die denken dat het over gaat als zij me knevelen en in een vliegtuig naar Nicaragua zetten. Er zijn mensen die in cafés aanschuiven en zeggen: 'Hoe is dat nou zo gekomen?' alsof ik dag en nacht zin heb om dat aan wildvreemden uit te leggen. Er zijn mensen die met wonderdokters aan komen zetten. Et cetera.Vanuit die vermoeidheid bovenstaande, wat onvriendelijke reactie.

8:50 a.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage