19 juni 2006

Ik droomde dat ik weer achter de kassa bij de Albert Heijn zat.

En badend in het zweet werd ik wakker. Of dat nou van de droom of van het weer kwam laat ik graag in het midden.
Tot drie jaar geleden werkte ik op zaterdag bij de Albert Heijn, als cassière slash vakkenvulster. Het contact met de klanten was leuk, maar oh, de werksfeer. Alsof iemand met een roltoeter een crematie probeert op te fleuren. Mijn bazen heetten Robbert en Doremie en zij waren een stel. Ook had je Cor, die vroeger in een stofjas liep, maar na de oppimperij van de winkel in maatpakken moest lopen, zodat hij eruit zag als Circus Custers tussen de pakken pannenkoekmeel. Op talloze managementcursussen hadden zij geleerd hoe ze om moesten gaan met hun personeel. Ze vroegen bijvoorbeeld altijd keurig hoe het met je ging, maar vergaten daarna te luisteren naar je antwoord. Ook hadden ze geleerd dat je de werknemer eerst altijd naar zijn fout moest vragen, voordat je hem of haar zelf op de fout wees. Bijvoorbeeld toen ik aan het spiegelen was (spiegelen = het rechtzetten van dingen in de winkel, ik was daar altijd bijzonder goed in. Tevens moet ik zeggen dat ik niet altijd een superhumeur had als ik aan het werk was):
Cor: "Nynke, wat ben jij aan het doen?"
Nynke: "Ik ben aan het spiegelen, Cor" (ondertussen denkend: "OMG, jij achterlijke debiel, dat kun je toch zien?")
Cor: "En waarom ben je hier aan het spiegelen, Nynke?"
Nynke: "Omdat deze pakken koffie niet netjes in hun vak stonden. En dat staat slordig." (nog immer denkend: "Jij achterlijke cuntflap, ik doe dit ook niet voor mijn lol hoor, kutlul.")
Cor: "Maar je weet toch dat, als je niet achter de kassa hoeft te zitten, je bij mij langs moet komen zodat ik jou een taak kan geven? Anders loopt mijn hele planning in de war.Voortaan even doen hè Nynke! Ga nu maar naar de koeling om daar de spinazie te spiegelen."
(Ik liep mokkend naar de spinazie, ondertussen denkend: "als er nu al mega-wuppies hadden bestaan had hij er NU één in zijn aars gekregen. Maar echt.")
Het enige leuke dat ik daar heb meegemaakt was toen Casper, van de groente, aan de meisjes van het brood had verteld dat hij Robbert en Doremie al seksend had betrapt op het kantoor van Robbert. Het brood had dit weer aan de cassières doorgeluld, en de cassières weer aan de vleeswaren. Kortom: iedereen had het erover. Pas weken later vertelde Casper dat hij het allemaal uit zijn duim gezogen had, maar toen was het verhaal al zo ingeburgerd dat nog altijd iedereen het gelooft.

Maar afijn.

Vannacht droomde ik dat ik weer terug was, op mijn vertrouwde plek achter de kassa. Alles ging fout en niemand wilde mij helpen. En ik kende geen enkele PLU-code (van de groentes) meer uit mijn hoofd. En mijn Frans Molenaar-sjaal zat scheef, waarvoor ik op mijn kop kreeg. Een dramatische nacht.

9 reacties:

Anonymous Freia zei...

Even hoor.....Do-re-mie? Meen je dat serieus? Hadden ze ook een zoon en een dochter? Fa-sol en La-tie-do?
*plast in broek van het lachen*

3:49 p.m.  
Anonymous Bob zei...

aardbeien 120.. abrikozen 121.. bananen 122.. **aargh**

3:53 p.m.  
Anonymous willemijn zei...

kwamen er wuppies voor in je droom?

9:01 p.m.  
Anonymous Nynke zei...

Nou, ze heet dus niet helemaal Doremie, maar het scheelt maar 1 letter. In verband met 'jezelf googelen' en daarbij het feit dat ahold-werkgevers de laatste tijd niet zo goed in het nieuws zijn, heb ik haar naam een heeeel klein beetje aangepast. Haar achternaam lijkt trouwens op 'Grafkist', scheelt ook maar 1 letter.

1:54 p.m.  
Anonymous Girlie zei...

Ik ga bij de AH werken... hopelijk een andere dan waar jij werkte:D
X
bloemkool 3 plu

11:32 p.m.  
Anonymous Leroy zei...

Tasje = 5 // Appels 498 of 499 of 488 // Konkommer 10 haha":P

4:38 p.m.  
Anonymous mr. Mii zei...

Hoeveel verdien je eingelijk per uur bij de AH ? ik ga daar waarscheinlijk werken maar wil eerst weten hoeveel je per uur verdient.

oja..'k ben 15 BIJNA 16

3:22 p.m.  
Anonymous Julia zei...

Idd, die mensen daar bij AH zijn echt shagerijnig.. Zegt de een tegen je ga het snoepgoed maar doen krijg je vervolgens op je kop: 'Heb ik tegen je gezegt dat jij het snoepgoed mocht gaan doen!?' (zegt dan zo'n meid die amper 3 jaar ouder is dan ikzelf ben. Met zo'n soesterkwartiers accent) Dus ik denk meteen jesus kan het niet wat aardiger ik werk hier voor de tweede keer. Dus ik antwoord: Nou dat moest ik van Rick. Meteen schreeuwd ze door de winkel: Riicckk! Waarom heb je tegen haar gezegt dat ze het snoepgoed moest doen!? Ik ben hier de dagverantwoordelijke niet jij!.. Nou meid ga maar snel aan het werk nu! Ik wil dat alle vracht klaar is over een uur!.. (Wat wou je doen als het nog niet klaar is dan? Ik ga gewoon naar huis hoorr..)
Maar goed, de jongens zijn gelukkig wél aardig (en leuk!) en ik verdien zo mijn geld dus: volhouden maar! xx Julia

12:13 p.m.  
Anonymous Valentina zei...

http://tramadol-best5.blogspot.com/
Ciao!

11:41 a.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage