25 juni 2006

Prijs de Heer

Margreeth, Douwe-Symen, Jasper, Klaas, Beitske en ik gingen vandaag naar een viering van de baptistengemeente in Drachten. Dit in het kader van de gespreksgroep waar wij bij zitten en de bijbehorende verbreding van de gristelijke (sic) horizon.
Het was echt heel erg zoals je het verwacht.
2000 (2000!) mensen in een grote loods, een strakke, jedoch van puur enthousiasme lawaaïge praise-band en een voorganger die maar bleef roepen dat Jezus jou had gekozen! Dat je erbij hoort!
(En dat er een collecte was, en dat je wel veel geld moest geven.)
Tijdens de preek viel ik een beetje in slaap, maar dat terzijde.
Het was heel raar om mee te maken hoor, zo'n dienst. Iedereen stond met de handjes in de lucht en keek extreem gelukzalig. En ik dacht maar: "Waar hálen ze dat vandaan? Hoe komen die mensen zo blij?"
En er waren ook allemaal kinderen die het afgelopen weekeinde Jezus bij hen hadden gevoeld, en zijn pure liefde voelden stromen, en die nu het liefste iedereen vertelden over hun liefde voor de Heere en over hun Gristen zijn.
Nou, die zijn dus aangeraakt door Jezus, vertelden ze. Zomaar. Toen ze in de Albert Heijn stonden, of toen ze met hun vingers in een lauw sopje stonden om de ramen te gaan lappen ofzo. Aangeraakt door Jezus.
Nou, ik ging dus jaren keurig naar de zondagschool, en nu ook nog wel naar de kerk, maar Jezus heeft mij, eerlijk waar, nog nooit bepoteld.
Beetje lullig, vind ik dat.
Ik doe toch mijn best.
Maar misschien stel ik mij er wel helemaal niet voor open hoor, dat zou best kunnen. Dacht Jezus toen hij zwartgeblakerde karmakorst van me zag, gecombineerd met mijn cynische aard: "Nynke? Ooooooh no no no no no! Nee, laat maar. Die houdt niet van opdringerige mannen. En daar valt ook echt geen eer meer aan te behalen."
Ik denk dat.
Nou ja, weten we dat ook weer.
Ik voelde me daarna wel heel erg "openstaand voor andere culturen en geloofsbelevenissen enzo" en was positief verrast door mezelf dat ik niet iedereen had af lopen kraken. Want dat is meestal mijn stylo, zoals u weet.
Dus toch een beter mensch geworden...?

7 reacties:

Anonymous hayo zei...

ik denk altijd aan Herman Finkers: Prijs de heer, 7,50

11:23 a.m.  
Anonymous Bauke zei...

Is dat die hele grote gemeente in Drachten waar ook veel Zwollenaren hun wekelijkse geestelijk orgasme komen halen?

11:51 a.m.  
Anonymous Sytse zei...

Velen onder u hebben zich nogal negatief uitgelaten over
het liedje: Prijs de Heer, 7.50.
Dat liedje heb ik een keer in Zeeland gezongen, maar die
Zeeuwen konden dat toch niet zo waarderen; Prijs de Heer, 7.50.
Dat vonden ze veel te duur.

1:01 p.m.  
Anonymous gepke zei...

ja. dat is die.

daarbij. is er ook ooit een reallife documentaire achtige soap over deze betreffende b. gemeente geweest.

en.
heb ik er eens met 'de sjofaar' -geen site van beschikbaar-, ten tijde dat ik nog trombone speelde, opgetreden.

ik was ook vervuld.

met cake, want dat kregen we gratis!

4:39 p.m.  
Anonymous Nynke zei...

@Hayo: Ja ik ook. Heel erg.
@Jaap: Ja

5:47 p.m.  
Anonymous Bauke zei...

@Gepke: speelde jij trombone? Ik ook!

7:07 p.m.  
Anonymous Gepke zei...

toevallig zeg.

maar.

speelde. speelde.
geen in bezit meer.
en nooit tot nbk of fjho gekomen.

gister wel op donauinsel de trombone speler van philharmonisch orchestra wien aangeraakt, zo..!

mooooi instrument he?!

3:50 a.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage