05 juli 2006

Soms wordt het onderwerp van een logje je gewoon in de spreekwoordelijke schoot geworpen

Wat ik nog was vergeten te vertellen over mijn werkavond van gisteren: Iedere week komen er een aantal mensen naar een zaaltje in het bejaardentehuis voor hun cursus biodanza. Het woord alleen al. Ik had geen flauw idee wat het inhield, maar kon al wel wat aflezen aan de mensen die op de cursus afkwamen: vrouwen zonder bh's en mannen met biologisch afbreekbare kleren en zo'n 'wees wijs met de waddenzee'- hoofd.
Om acht uur beginnen ze altijd en dreunt er door het hele huis een mengeling van gegil, gejuich, geschreeuw, handjegeklap en een incidentele panfluit. En trommels, oh veel trommels.
De deur blijft altijd gesloten, dus kunnen wij van het bejaardentehuis alleen maar raden naar wat er tijdens zo'n biodanzales gebeurt. Partnerruil? Het bepotelen van je buurvrouw? Nudistisch djembeën?
Ik google 'biodanza' en kom onder andere dit tegen:

Biodanza is even moeilijk te definiëren als liefde, kunst, of het leven zelf. Het is onmogelijk Biodanza cognitief te begrijpen. Alleen door het te leren kennen en ervaren kunnen we de werkelijke betekenis ervan omhelzen.Biodanza is deelname aan een nieuwe manier van leven, vanuit intense persoonlijke vivencia’s (intense ervaring van het hier en nu), die door middel van dans teweeggebracht worden.De officiele definitie van Biodanza is:"Biodanza is een systeem van affectieve integratie, organische renovatie en een heropvoeding in de oorspronkelijke levensfuncties, gebaseerd op vivencia’s die teweeggebracht worden door middel van dans, zingen en ontmoetingssituaties in een groep"

Ontmoetingssituaties? Er wordt dus bepoteld, dat is duidelijk.
En daarna wat ze doen:

De vivencia
De groep
Oefeningen van Motorische Integratie
Oefeningen van Affectieve - Motorische Integratie
Oefeningen van Gevoelige (sensitieve) - Motorische Integratie
Oefeningen die de neuro vegatatieve regulatie bevorderen
Oefeningen van de uitdrukking van het genetisch potentieel
Oefeningen van creativiteit
Oefeningen van transcendentie en extase (expansie van het bewustzijn)

Een Biodanza workshop moet ervaren worden met grote regelmaat (een twee en een half uur sessie per week). De positieve effekten van het regelmatig beoefenen van Biodanza in een groep brengt je weer in contact met je eigen instinktieve behoeftes. Waardoor je opnieuw leert beslissingen te nemen die gezond zijn voor je en je de kracht geeft om een leven te creēren zoals jij die wenst.

Ik denk altijd dat dit soort dingen niet bestaan. Dat ik ze verzin, en dat jullie dan roepen: "Nynke, doe éven normaal!" Ik ben dus normaal. Het bestaat. Het is out there, you know.
Ik kan die mensen van Biodanza nooit meer normaal aankijken, nooit meer. Helemaal niet na het zien van de volgende foto's die ik op een biodanza site vond. Ik heb ze dus niet gepaint mensen, niet.

Ik meen het. Hoe, hoe is het mogelijk dat ze deze mensen hebben toegelaten in het bejaardentehuis. Hoe.

5 reacties:

Anonymous CasaSpider zei...

Misschien zijn die biodanza-deelnemers gemiddeld wel 138 jaar oud. Dan is een bejaardenhuis de aangewezen plek.
Hoe het komt dat ze er dan relatief nog zo jong uitzien laat zich raden!

6:27 p.m.  
Anonymous Fem zei...

Ik word zoho onpasselijk van dergelijk gewauwel. Maar als ze regendansjes erbij doen dan ben ik bang dat ik toch rustend lid van die vereniging word. (Maar dat zeg ik alleen maar omdat ik door de hitte bevangen ben nu).

8:07 p.m.  
Anonymous Arnoud zei...

´...deelname aan een nieuwe manier van leven.´ Nee, zoiets verzin je niet.

10:12 p.m.  
Anonymous Lucy zei...

Jammer dat er zo over geschreven wordt. Zegt al genoeg over het bewustzijnsnivo van de schrijver. Je weet niet eens wat er gebeurt tijdens een Biodanzales!
Als Bush net zo onwetend op alle gebeurtenissen reageert op deze schrijver, dan is het niet best (en het is al niet best). Misschien kan de schrijver eens bij zichzelf nagaan over welke gevolgen het heeft als iedereen zo respectloos met elkaar om zou gaan...

10:21 p.m.  
Anonymous Tjeerd zei...

Zo beste mensen,

Biodanza duikt ook overal op!
Ik ben zelf Biodanza leraar, en ik kan jullie bevestigen dat het inderdaad een wonderlijke vorm is om aan jezelf te werken.
Ik nodig jullie uit om een kijkje te nemen op onze website (ja onze, want ik doe dit samen met mijn vrouw José...) en dan ook te kijken naar de andere dingen die daar op staan.
Wellicht heb je daarna nog vragen, en die beantwoord ik graag. Of wil je het een keer proberen, ook dat kunnen we natuurlijk verzorgen. Dan weet je pas echt waar je over praat!

Ik wens jullie net zoveel plezier als ik tegenwoordig heb!

12:01 a.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage