06 juli 2006

Wiegertje en Nynke's favoriete 'Sound of Music' - fragmenten in willekeurige volgorde:

  1. Als de familie 'Edelweiss' zingt op het Salzburger Festival en het publiek van puur patriottisme uit hun dak gaat en, jawel, meedeint op de muziek, en je de aanwezige Nazi's naar elkaar ziet gluren, zo van: "Uuuhm...Adolf houdt hier niet zo van...moeten we een rel schoppen..of...of...mee-meedeinen?" En dan deinen ze dus mee. Met tegenzin, dat wel.
  2. (Wiegertje, deze was ik nog vergeten voor te leggen. Mocht je het een extreem lelijke scène vinden, dan hoor ik het graag.) Als Maria voor het eerst bij de familie von Trapp op visite gaat en ze eigenlijk niet durft, maar dan zichzelf moed gaat inzingen met 'I have confidence', waarbij ze rondjes rent om een fontein en aan een hek gaat hangen, wat uiteindelijk een climax krijgt in het lopen een soort van halve marathon over een bospaadje, met koffers.
  3. Als Moeder Overste tegen Maria gaat zeggen dat ze weer terug moet naar de familie von Trapp, en daarbij 'Climb every montain' zingt, en dan vooral het moment dat ze uit het kloosterraam kijkt en haar ogen ten berge slaat.
  4. Wanneer kapitein von Trapp en Maria elkaar bij nacht treffen in het tuinhuisje, en dat je dan hun silhouetten ziet waarbij de neus van Julie Andrews alle ruimte in het shot opeist. De neus van Julie Andrews gedraagt zich als een wethouder Hekking, waardoor het filmkijkend publiek zich maar met moeite kan focussen op de liefdesscène die plaatsvindt.
  5. 'The lonely goater', en dan vooral het acteren van Julie Andrews, die door een dramatische zweetwegveeg-veeg over haar gezicht aan de kijker laat zien dat het runnen van een poppentheater met olijke vilten geiten en een vilten man met een tuba nog een verdomd lastige klus is.

Oh 'Sound of Music', hoe graag ik op je zou willen promoveren. Een paradijslijke wereld zou mij ten deel vallen.

7 reacties:

Anonymous A. te A. zei...

Ik heb de Sound Of Music nog nooit gezien!!1!! En dat brengt gemengde gevoelens met zich mee.
Enerzijds van trots. Het soort trots dat ik ook heb omdat ik vroeger nooit met Barbies of My Little Pony's heb gespeeld.
Aan de andere kant ook een gevoel van schaamte en gebrek aan ontwikkeling. De plaatsvervangende versie daarvan beleefde ik eens toen het toenmalige vriendje van een niet nader te noemen persoon aan mij vroeg wat de Dikke Van Dale was. Dit vlak nadat ik aan hem voorgesteld had het een en ander daar in op te zoeken en geen domme vragen meer aan mij te stellen (het laatste dacht ik wel maar zei ik niet). Pffff...

10:10 p.m.  
Anonymous coert zei...

Ja, dat was dus slechte research van de filmmakers, want de eidelweiss was der Führers favoriete bloem. Dus die had daar zeer zeker goedgekeurd.

12:17 a.m.  
Anonymous Wiegertje zei...

Ja! Nou.Ik zal je eens wat vertellen. Toen ik je titel las floepte ineens in mij de volgende eloquente woorden op: "Neeeeeeeee! Ik ben nog vergeten om over haar tocht naar de Familie von Trapp, en dat ze dan zwaaiend met haar gitaar en Ieieieieh! Heel hard struikelt! te gillen in Annemiek z'n tuin!"

Maar je kwam er zelf al mee! Behalve dan dat ze struikelt. Dat is wel echt zo.

12:26 p.m.  
Anonymous Nynke zei...

Oh god, dat struikelen was ik helemaal vergeten! Hoera!

12:33 p.m.  
Anonymous Bauke zei...

Wij, Ot en ik, zijn naar de musical geweest. Of althans, dat was de bedoeling. Halverwege zijn wij gillend het Fortis Circustheater uitgerend omdat ik er niet meer tegen kon.
Zoveel gespeelde blijheid.
Teveel Maaike van Wittershoven (o.i.d.).
TENENKROMMENDE KUTMUSICAL.

Film idem dito.

Bauke

4:35 p.m.  
Anonymous Kasper zei...

Oh, de verbondenheid! Ik heb minstens tien uur van mijn leven doorgebracht met het roepen van "De barones is echt stom!!" met allerhande nichtjes om me heen. Iets om waarlijk trots op te zijn, me dunkt.

11:13 p.m.  
Anonymous Nynke zei...

@Bauke: Dat komt doordat Maaike Widdershoven Julie Andrews niet is. Die kán gespeeld blij zijn en er keihard mee wegkomen. Maaike niet nee.

12:18 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage