03 augustus 2006

Iets over jeugdtrauma's

Gisteren was de PC, de grootste kaatswedstrijd van Friesland. Even voor de mensen van buiten de provincie: Het winnen van de PC is iets waar menig blondgelokte, bloosbewangde jonge knul uit Friesland van droomt. Met de klompjes naast de bedstede en de kaatsbal onder het kussen, zeg maar. Op de vierde woensdag in juli klopt vol verwachting het Frieschesche hart en begeeft men zich naar Franeker om aldaar als opgehokt vee op smalle bankjes een kaatspartij te bekijken. De favorieten wonnen en de jongen, wiens kont ik al eens op de kiek zette (links), werd koning. Heel Friesland juichte, want de vader van deze jongen was vroeger ook een goede kaatser, maar had nimmer de PC gewonnen. Het trauma dat hij hier aan overhield, en de bijpassende loden last had hij neergelegd, daar waar het hoort: op de schouders van zijn oudste zoon. Nu heeft hij dus gewonnen en is iedereen blij en kan die vader eindelijk eens rustig slapen. Friesland haalt opgelucht adem, y'all.
Het feest erna was ook weer (L) en toen ik bij de loempiatent stond (alwaar ik iets at wat leek op gefrituurde kots) riep iemand mij al toe dat deze dag vast ook op mijn log zou komen (men houdt mij in de gaten, oh men.) Dat, bij deze. Want ik doe wat de mensen vragen; dat is mijn dienende aard.

3 reacties:

Anonymous coert zei...

Ja, maar innerlijk moet dat toch hard aankomen bij die vader: dat miezerige zoontje van hem, kan het dus wèl.

1:45 p.m.  
Anonymous Reinier zei...

Ik zag er gisteren iets van op het sportjournaille, en ik snap er echt geen reet van. Ik zag verschillende mensen een klein wit balleke gooien, en steeds dezelfde dude (volgens mij die met die kont) mepte het balletje terug. Ook zag ik wat menschen van een oudsche leeftijd een meetlint oprollen (waarvoor zij 'm zeer wel mogelijk hadden gebruikt).

Ik bedoel maar, daar is voor een gezonde Zuid-Hollandse jongen toch geen touw aan vast te knopen? Toch? Nou? Ik ben die gezonde Zuid-Hollandse jongen voor de duidelijkheid. Dus.

2:36 p.m.  
Anonymous Pieter zei...

Hé Nynke,

Leuk dat je er ook was! Leuk dat ik haar aan jou kon voorstellen ;-). Leuk dat 'jou' kontje won :-). Maaruh toch even voor de volledigheid, niet dat ik wil jammeren of zo, maar 't is de 5e woensdag van juli. ['t was gisteren immers alweer Augustus; "mijn" vakantiemaand.]

2:46 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage