03 augustus 2006

Mannen en groente, en groentenmannen

Kijk: bij mijn ouders in het dorp komt nog een groenteboer met een groentekar bij de deuren langs. (Als u nu de begintune van 'Het kleine huis op de prairie' hoort, is dat volkomen normaal hoor.) Die groenteboer heet Bernard en die kennen we dus al dertig jaar ofzo, toen mijn vader nog bakkebaarden had en mijn moeder nog wel eens een kaasfondue in elkaar flanste. Vroeger, als de groenteboer de straat kwam inrijden, stoven de huisvrouwen hunnen huizen uit, met de kinderen aan de rokken natuurlijk, om bij Bernard een mud aardappelen en een papieren zak met sperziebonen te halen. In de rij voor de groentekar staande praatten ze over waterpokken, jif en Tsjernobyl, en Bernard woog de bintjes af.
Nu, dertig jaar later, hebben die mannen allemaal al bijna de vut-fähige leeftijd bereikt en zijn de vrouwen allemaal aan de comeback op de arbeidsmarkt begonnen. Oftewel: de mannen zitten thuis en vrouwen vliegen uit. Gevolg: de mannen staan nu bij Bernard's groentekar. Vandaag hoorde ik een gesprek tussen G., G. en Bernard:

G: Ik weet niet wat ik moet halen, dat heeft S. niet gezegd. Wacht, ik bel haar wel even.
(even later)
G: Ja, ik weet wat ik moet halen. Sperziebonen graag.
G: Gaan jullie nog op vakantie?
G: Ja, dus ik kan niet voor jullie kat zorgen als jullie op Vlieland zijn.
G: Nee, dat dacht ik al. Jammer. Gaan de kinderen nog mee op vakantie?
G: Ja, gezellig hoor.
B en G: Ja man, gezellig.
G: Hee weet je, ik volg nu een dieet.
B en G: Zozo. Wat doe je dan?

(Er ontspint zich een verhaal over afvallen. Een gesprek tussen drie volwassen, redelijk stoere mannen over afvallen. Afvallen. Die-eeeeeten. Echt. En ondertussen terloopse opmerkingen over het rissen van rode bessen en over papaja's)
(Dat laatste niet hoor, want onze groenteboer gaat heus wel met zijn tijd mee, maar het blijft dus wel gewoon Friesland hee.)

9 reacties:

Anonymous Reinier zei...

Papaja is wel het woord van de dag he?

3:27 p.m.  
Anonymous Arnoud B. zei...

Groentenmannen.

Gebruik je nu het groene of het witte boekje, Nynke?

4:51 p.m.  
Anonymous Nynke zei...

Ik vind die tussen-n gewoon onzin. Zo. Statement gemaakt.

5:03 p.m.  
Anonymous Arjanne zei...

Groenteboer Bernard met bijnaam Bennie Banaan? Die kwam ook bij ons in Mantgum!!!

8:48 p.m.  
Anonymous Nynke zei...

Vast! Haha! Bennie Banaan!!
Hier heet hij Bennie Bloemkool. (Nee hoor, maar dat zou ook een mooie bijnaam zijn geweest.)

10:43 p.m.  
Anonymous Arnoud zei...

In AllStars speelde toenmalige Ajax-speler Danny Blind ooit mee als Bennie Blind.

11:12 p.m.  
Anonymous Nynke zei...

Nee man! (Meestal verbeteren mijn broers dit soort weetjes wel, maar die zijn op vakantie, dus doe ik het maar.) Roos (Isa Hoes) had een afspraak met een man, een knappe man. Iets voor haar werk was het. Mark (Peter Paul Muller) was vreselijk jaloers en ging ze begluren in het café, samen met Nemo (Cas Jansen). Opeens zien ze dat Roos in het café zit met niemand minder dan Danny Blind! "Uh..uh..weet je wie dat is?" zegt Nemo, waarop Mark antwoordt: "Ik Bennie Blind!" Mark stormt naar het tafeltje en begint als een debiel de hand van Danny Blind te schudden omdat hij zo 'n grote fan is.

Zo zat het. Sorry Arnoud.

12:22 a.m.  
Anonymous Arnoud B. zei...

Je zal vast gelijk hebben, vrouw! (Oh, dat hoor je vast graag)

Mijn bijdrage kun je beter beschouwen als een soort van, ahum..., Wikipedia-waarheid.

10:33 a.m.  
Anonymous "G" zei...

helaas, de GG's gaan een poosje op vakantie. Papaja B is al geweest.Tot later.

4:34 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage