05 september 2006

De cuntflapping busrijdschema's in Friesland

Voor de mensen die denken dat het openbaar vervoer in Friesland bestaat uit één manke pakezel en een a-team-busje: je zit er niet ver naast. Vooral in het wonderschone klotegat waar mijn ouders resideren is het openbaar vervoer even ingewikkeld en schaars als een sexuele relatie tussen twee SGP-jongeren.
Er komt een keer per uur een bus door het dorp, en voor de rest lijkt de doorgaande weg een beetje op de gemiddelde straat in een westerndorpje, met van die voorbijstuivende dorre takkenbosjes. 'Luddeluddeluuuh' klinkt het door de straten van Goënga. Ennio Morricone weet hoe het klinkt.
Maar ik had dus een bus nodig, want ik wilde weg. In het boekje stond dat er om 13.33 een bus langs zou komen, richting Sneek. Dat wilde ik. Vol vertrouwen stond ik bij de bushalte. Buurvrouw Jikke keek uit het raam en ik zwaaide. Ik neuriede van pompidom en hipte van mijn ene been op het andere. Om 13.33: geen bus, enkel een heftig aanzwellend 'luddeludelu'. Om 13.40 belde ik met de reisinformatie ("Staat u in GROENGA?") en die vertellen me dat het een belbus was. [De belbus is een vervoersidee voor de rurale gebieden van Nederland, waarbij je een uur vantevoren een bus moet bestellen, zodat er op de afgesproken tijd zo'n debielenbusje bij de bushalte staat en je met het schaamrood op de kaken je in zo'n busje hijst en je op moet passen dat je niet met je hoofd tegen het raam aanleunt, omdat je dan hoogstwaarschijnlijk andermans kwijl in je haar krijgt.]
Een BELBUS? Ik stond te gilles-de-la-touretten voor de bushalte. Over een uur kon ik wel met de bus. EEN UUR?
Teleurgesteld sjokte ik terug naar huis. Ik zwaaide maar weer naar buurvrouw Jikke. Ze zwaaide en keek haar 'hetismetochookwathetegenwoordig'-blik. Ik keek ook maar zo.

7 reacties:

Anonymous CasaSpider zei...

Het is gewoon ongelofelijk.
Zeker na het winnen van de Zeskamp had ik verwacht dat de bussen om de tien minuten door jullie straat zouden denderen.
Is er geen iets grotere gemeente in de buurt die jullie wil confisceren?

12:48 a.m.  
Anonymous Thomas zei...

Tumbleweeds worden die ook wel genoemd. Die voorbijstuivende dorre takkenbosjes. :)

1:14 a.m.  
Anonymous Reinier zei...

"gilles-de-la-touretten"...? you already had me at "even ingewikkeld en schaars als een sexuele relatie tussen twee SGP-jongeren" :-D

9:32 a.m.  
Anonymous Arnoud B. zei...

Is dit niet wat men de charme van het platteland noemt?

1:09 p.m.  
Anonymous Jelte zei...

Busboekje van 2004...

5:58 p.m.  
Anonymous Bauke zei...

...maar nog niet zo ingewikkeld als een sexuele relatie tussen twee SGP-homojongeren. Dat zou wel erg ver gaan.

8:37 a.m.  
Anonymous Vera zei...

Oh god, hoe herkenbaar! Tot in de details!

("Moet u naar Schildwolde?" "Nee, naar Silvolde. S,i,l,v,o,l,d,e." "Goh, daar heb ik nou nog nooit van gehoord" *steun*)

12:18 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage