07 oktober 2006

Friese Chicklit: OMG, het bestaat echt. MAAR ECHT!

Friese Chicklit bestaat. Spreek de term 'Friese Chicklit' even langzaam uit, en je proeft oprispend zuur in je mond. Echt. Friese Chicklit: wie verzint zoiets? En vooral: waarom?
Friese Chicklit klinkt als Sex and The City in Lollum-Waaxens en Simone Scheffer als Bridget in de verfilming van Bridget Jones' Diary. What's next? Geen Gooische Vrouwen maar Bildske Froulju? Waarin vier vrouwen van rijke Bildker aardappelboeren zich daar op de zeedijk de pleuris vervelen en zich daarom maar laten nemen door de boerenhulp, met de kont tegen een bult bildstars aan?
Mijn moeder heeft een Fries Chicklitboekje, dus dat ga ik zo maar even lezen, want anders mag ik er natuurlijk geen mening over hebben. Wat mij vooral triggert is: hoe hebben ze karakteristieke chicklit-woorden zoals one-night-stand, minnaar en condoom in het Fries vertaald? Enkele suggesties:
One-night stand: Ien-nacht-ferdivedaasje.
Minnaar: Derby-Feint.
Vluggertje: Halje Trawalje Oer De Lea Gean.
Condoom: Gjin Neiteam Rubberke
Shopaholic: Winkelwyfke
PMS: Gemyter foar it bloedzjen

Ik vind het allemaal echt zo...zo...bedenkelijk. In de Scapino in Franeker vragen waar de collectie Manolo Blahniks staan. Een Cosmopolitan bestellen in café 'Het Wapen van Baarderadeel'. Speeddaten met vorkheftruckchauffeurs uit Minnertsga. Over deze dingen zal het wel niet gaan bij Friese Chicklit, maar dit is wel wat mijn fantasie er van maakt. Ik leg mijn knuistje tegen mijn voorhoofd en onderga het: Friese Chicklit. Ook al geef ik van het idéé alleen al een beetje over in mijn mond.

7 reacties:

Anonymous Gryts zei...

Oh! En op de site reppen ze dus over 'optriuwbeha' in plaats van de push-up. Zelfs Omrop Fryslân straft dit soort dingen af als hyperfrysk...

5:10 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Dus zo wordt er gedacht over de boerendochters van het Bildt. Wat oneerbiedig zeg. Het aardappelras Bildtstar wordt vrijwel niet meer geteeld in de gemeente. Er zijn enkele boeren rond het Bildt die er nog heil in zien,en hebben nog bunders van dit mooie Bildtse ras. Zodat ze nog wat AAN HUIS verkoop kunnen doen.

2:20 p.m.  
Blogger Nynke zei...

Goh Jouke, jij ook hier?

2:23 p.m.  
Anonymous J. zei...

haha it klankboard 'De Beultsu Moisies'. A. & T. Jim kletse derop hjer, en he, binne dy red scarlet wat te fretten dan! Noch in leuk feitke yn it kader fan bildtse froulje, ik hjerde lest fan ien dat bildtse dames rationeel (!) neitinke kinne tydens in orgasme!

2:53 p.m.  
Anonymous J. zei...

nee blinder, dat binne bildste activisten, minsken nei myn hert! En ik moast even wat corrisearje fan dit klankboard. fretten = iten
Myn excuses hjirfoar A.

3:04 p.m.  
Anonymous ijsbrand zei...

Se hat ek in weblog, dy frou De Haan:
http://wiekedehaan.web-log.nl/

11:12 a.m.  
Anonymous Anoniem zei...

frijbrijopfangpûdsje?

4:27 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage