10 oktober 2006

Libelle Weetut

Mijn moeder had vroeger de Libelle, en ik spélde dat ding.Werkelijk. Ik leefde in een paradigma dat 'Libelle' heette. Wieke Biesheuvel was mijn beste vriendin. Ik dacht dat jongemannen altijd in crèmekleurige kabeltruien liepen en kraaiende modelpeuters in de lucht wierpen. Ik bestudeerde nauwkeurig hoe Wilma, de kokkin van Libelle, van een simpele pannenkoek een kersttraktatie maakte door er met een sjabloon en wat poedersuiker een kerstster op te maken. Samen met mijn moeder lostte ik Zweedse Raadsels op om zo een Braun Silkepil te winnen. Waarvoor weet ik zelf ook iet echt, maar ja. Ik was fan, een doodharde fan.
Het mooiste van Libelle was de rubriek 'Libelle Weet't', met huishoudelijke tips van lezeressen die met hun tip een theelepeltje konden winnen. Echt seksie joh: Veel dingen over ramen lappen en het schoonmaken van luxaflex.
Het allermooiste was het boekje wat mijn moeder ooit bij de Libelle kreeg, met het allerbeste van Libelle Weet't. Dat boekje heb ik stukgelezen. Een complete desinteresse voor Saskia en Jeroen en vlammende passie voor schoonmaaktips voor pedaalemmers.
"Oké", kun je zeggen, "dat was een fase. Door een niet te stillen leeshonger wierp je je op de Libelle. Soit." Maarrrrrrr: heden ten dage ken ik nog altijd twee tips uit mijn hoofd.

1. Als je een oude badmat hebt, kun je er een stuk uitknippen en dat op de weegschaal plakken. Dan heb je 's ochtends nooit meer koude voeten als je op de weegschaal stapt!
2. Als je de badkamerspiegel inwrijft met een halve citroen, dan beslaat bij het douchen je spiegel niet.

Nou vráág ik je! Mijn ouders hadden mij Heidegger in de kuistjes kunnen drukken. De Beauvoir, de complete werken van Shakespeare. Dan was ik nu 'The Brain' geweest. Maar neen: ik ben 'Pinky' en ik weet alles over het verknippen van je oude badmat. Bedankt Libelle, bedankt.

5 reacties:

Anonymous CasaSpider zei...

Correctie #1: Als je een badmat op je weegschaal plakt heb je weliswaar geen koude voeten, maar ben je meteen wel een halve kilo zwaarder.
Correctie #2: De laatste zin moet luiden: Bedankt, Nynkes ouders, bedankt.
Dat met die citroen ga ik straks uitproberen, dus wellicht volgt nog een derde...

12:23 a.m.  
Anonymous Reinier zei...

Waarom moeilijk doen met citroen als je het ook met je eigen spuug kan doen?

9:52 a.m.  
Anonymous Emily zei...

In plaats van die citroen schijnt afwasmiddel ook goed te werken..

1:26 p.m.  
Anonymous swanz zei...

ik ga u verklappen ik lees iedere week anne-wil ,jan jans en soms wieke en tineke.
tineke is anne-wil schijnt.;-)
p.s ik ben man.

8:33 p.m.  
Anonymous Lidewij zei...

je gaat het niet geloven maar ik kom op deze blog terecht omdat ik de superdikke Libelle weet't te koop heb ;-). Nu ik dit zo lees overweeg ik het boek toch eerst maar es van a tot z door te spitten voor ik het op marktplaats zet! Vive la Citron!

4:37 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage