28 november 2006

De Grapefruit; de nazi der citrusvruchten

Ik dacht bij mezelf: Nynke, je wordt een beetje vettig van al die chocoladepepernoten. Je bent nog wel strak, en woest aantrekkelijk hoor. Maar. Het kán strakker. Bovendien mag je wel eens wat beter op je vietamientjes letten. De 'r' is weer in de maand! Denk daarom potver!!!!

En daarom dacht ik, direct daarna: fruit.
Monter beende ik naar de Albert Heijn, alwaar de mandarijntjes op bleken. Ietwat sip keek ik rond wat de Appie mij verder aan citrusvruchten te bieden had. En toen viel mijn oog op de grapefruit. "Jaaaaaah!" gilde mijn innerlijke stem. Want grapefruitsap is lekker. En het leek mij een gezond gezicht als ik op mijn werk casuaal een grapefruitje zou schillen, de bejaarden ademloos van bewondering op een afstand houdende.

Nou, dat viel toch even anders uit dan ik had gedacht.
Allereerst: een grapefruit heeft een schil, zoals zoveel fruitsoorten. Echter, de grapefruit heeft onder de schil nog een andere, witte schil, wat de grapefruit toch het matroesjkapoppetje onder de citrusvruchten maakt. Beide schillen laten maar met moeite los.
Verder: de grapefruit heeft veel vruchtensap in zich. Dat is een goed en gezond iets. Maar de grapefruit ejaculeert zijn vruchtensap het liefst òf in je oog, òf over je trui, òf in een wondje in je vinger. En dat prikt of dat plakt, of beide.

Kortom: toen ik mijn worsteling met de grapefruit eindelijk gewonnen had, en de vrucht zich in mijn maag bevond, was ik inmiddels een half uur, twee verzuurde ogen en een plakkerige trui verder. Mijn humeur was inmiddels van het kaliber 'alle zuidvruchten moeten in kampen gestopt worden. Met prikkeldraad! PRIKKELDRAAD!'

Uiteindelijk gooide ik mijn vitamientjesargument over boord door schaamteloos een door een bejaarde aangeboden oliebol op te eten, die vervolgens zo vet was dat die de rest van de avond als een Indische olifant op mijn maag lag.

Dus ik weet niet wannéér ik weer retestrak en woest aantrekkelijk ben, maar dat ik het word: hell ja. Daarbij houdt een grapefruit mij niet tegen.

15 reacties:

Anonymous rutger zei...

je moet mango eens proberen!
Koning der vruchten.

1:57 p.m.  
Blogger Nynke zei...

hmmm, dat klinkt ook als iets dat ik casuaal op kan eten. Woeh!

Trouwens, Rutger, wie BEN jij?
Dat vraag ik me al een tijdje af.

2:05 p.m.  
Blogger Martha zei...

En je nagels zien eruit of je rookt; zo ranzig geel, terwijl die schil toch wit is, ik snap dat niet en vind het gemeen.

EN wat ik al op de trap tegen jou zei, waarom doen grapefruits dat glimmende schilfertjesgebeuren, alsof ze een soort hun schubben verliezen, ik bedoel, hoe passé is dat??

*vraagt zich ook af wie Rutger is*

3:30 p.m.  
Blogger Frank zei...

haha!

4:45 p.m.  
Anonymous johan zei...

Banaan, doet het ook altijd goed. Vooral indien op de juiste manier gegeten door een 'woest aantrekkelijke' vrouw kan dat er voor zorgen dat de gelederen wat onrustig worden. Lijkt mij een win-win-situatie.

6:29 p.m.  
Blogger Martha zei...

*vraagt zich af of johan daar ECHT op doelt*

*En hoopt van harte van niet...*

7:00 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

doorsnijden en met een lepeltje? maar ook dat vergt oefening weet ik

7:05 p.m.  
Anonymous Coert zei...

Uit dit verhaaltje opmakend vinnik jou eerder een Nazi hoor. Met je kampen en je Heil! Oh nee, daar staat Hell. Ik neem het terug.

7:27 p.m.  
Blogger Erik van L zei...

Inderdaad, de grapefruit (of pompelmoen) dient doormidden gesneden te worden. En vervolgens moet de consument met een scherp kartelmesje alle partjes lossnijden door juist binnen de schil te snijden en elk partje apart van zijn velletje te bevrijden. Dan kan (eventueel na toevoeging van een nette hoeveelheid witte bastardsuiker) de goddelijke vrucht uitgelepeld.
Ik kan het weten, ik heb een aantal jaar lang elke dag een grapefruit gegeten.

Laatste tip: Snijd altijd van je af, niet vanwege het snijgevaar, maar omdat dan de extreme spetters in de ogen van je overbuurman terechtkomen en niet in die van jou. Succes

9:30 p.m.  
Blogger Nynke zei...

Johan, hou daar mee op.
Maar echt.
Een ip-ban is zó ingesteld hoor.

10:27 p.m.  
Anonymous johan zei...

Jajajaja *gaat hééél diep door het stof*, ik beloof je, jullie, dat mijn opmerkingen voortaan geschoond blijven van niet ter zake doende dan wel anderzijds gelieerde of insinuerende teksten.

Alsjeblieft, géén IP-ban (kan volgens mij helemaal niet in Blogger, maar ik gok het er niet op), want ik kan niet meer zonder je Blog.

1:33 p.m.  
Anonymous Arnoud B. zei...

Ik zeg kiwi, echt.

7:41 p.m.  
Anonymous jopie zei...

je kan ze ook gewoon persen, hoor!

9:46 p.m.  
Blogger Kasper zei...

Je moet zo'n kartelmesje hebben, met zo'n puntje dat zo buigt! Zo! *doet woest voor achter computerscherm*
Niet alleen omdat ze Perfect zijn voor het eten van een doormidden gesneden grapefruit, maar vooral ook omdat kijkdanhoezo'nmesjeeruitziet! Alsof ermee getracht is Superman mee neer te steken, doch dat dat jammerlijk mislukt is door diens vanstale borstkast.

11:43 a.m.  
Blogger Kasper zei...

Dat wat ik net zei, maar dan zonder die extra 'mee'.

11:45 a.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage