30 november 2006

Wiegertje, ik wéét waar we naartoe moeten!

Lees dihiiiiiiiit!
Wiegertje en ik hebben een aantal zaterdagavonden geleden nog een heerlijk abba-gerelateerde-avond gehad. Wiegertje en ik zijn namelijk echte Nick-Hornby* vrouwen. Wij maken graag lijstjes, van de mooiste Sound of Music Momenten bijvoorbeeld. Maar ook van de mooiste ABBA-liedjes. En wij kiezen dan niet voor de hits; zo is het do-re-mi stukje ook niiiiiiiet het mooiste Sound of Music stukje. Nee! Te makkelijk!!! Mensen die alleen de Sound-ofMusic-highlights-samenvatting kijken kunnen dat ook weten!!!! Je moet vooral de stukjes weten te waarderen die in de collectieve herinnering van het Nederlands publiek een beetje zijn ondergesneeuwd.
Zo ook met Abba. Waterloo is dus volgens mijn erudiete vriendinneke Wiegertje en ook volgens mij NIET een über-abba-moment. Dancing Queen? Idem. Je moet op zoek naar de verborgen parels op de ABBA Gold- cd.
Bijvoorbeeld:
  • -Het gehijg van Agnetha tijdens het twee couplet van 'Knowing Me, Knowing You': "Meeeeeeeemories" "Gooooooood days" "Baaaaaaaaaad days". Overigens: de aparte zanglijn die Benny en Björn hebben in het refrein van dit liedje is ook mmmhrmmmm!
  • -Hoe in 'Chiquitita', na een gevoelig pianocoupletje, het refrein ingezet wordt met een fransbaueresque haak-maar-in pianodingetje. Hoe kwamen ze dááár nou op?!? Het is hierdoor natuurlijk wel een instant hit op bruiloften, bar-mitswa's en partijen waarop mensen porseleinen borden op de grond stuk willen gooien. Ik noem maar wat. En ook! Op het einde zit er ook nog een soort piano-grom in, zo van: hrrrrrrm! papapapa! Het is moeilijk uit te leggen mensen, maar ik kan u verzekeren: hiervoor wil je het hele nummer wel afluisteren.
  • -Het totaal hysterische begin van 'Voulez Vous'. Plus: de mooiste "a-ha" uit het ABBA-repertoire ("Voulez-vouuuuuuuus, a-ha, take it now or leave it...."), mooier dan de a-ha uit 'Knowing me, Knowing You'.
  • -'Lay all your love on me'. Ik bedoel: Totaaaaaaal ondergewaardeerd nummer.
  • -'What's the name of the game', omdat ze daarin zingen: "I'm a dashboard child, beginning to grow". Geloof ik. Ik kan er ook een syllabe naast zitten hoor.
  • -'One of Us'; omdat je bij het refrein heel hard wilt meezingen en je buurman bij de arm wilt grijpen, of je armen in de lucht wilt zwaaien, terwijl de tekst van het nummer gewoon héél érg zielig is! Knap hè, dat muziek je emoties zo in de war kan gooien?!? Ik vind het knap.
  • -'Does your mother know', omdat eindelijk een man een coupletje mag zingen. Verfrissend!

Oh. Ik zou er zo een epos over kunnen schrijven! Woeh!






*Voor de onwetenden: de mannen in de boeken van Nick Hornby maken overal lijstjes van: de beste spitsen van Manchester, de beste liedjes met een cowbell erin; dat soort dingen.

10 reacties:

Blogger Wiegertje zei...

Ja omg!!!!! ö

(Ik wil vaker op je site komen en dan floeps! persoonlijk aangesproken worden. Kan dat? (L))

7:52 p.m.  
Blogger Nynke zei...

Ja, ik wilde hem dus opslaan als draw...maar dat ging even fout. Maar afijn. Ik doe dat graaaaaaaaag voor jou!

11:14 p.m.  
Anonymous Gr.R. zei...

Ketter! Heiden! Het mooiste Abba moment is natuurlijk The Day Before You Came. En dan helemaal, op de repeat en op de shuffle. Misschien wel de beste popsong ooit gemaakt, als was het maar omdat Frida voor het grootste deel d'r muil houdt...

12:07 a.m.  
Blogger Nynke zei...

Ja die oooooook! Die ooooooook!! Die staat op mijn zil'vren abba-cd helemaal achteraan, waardoor je hem nog zou vergeten, maar oh! Mooooooooi!

12:14 a.m.  
Anonymous Freia zei...

Nyn, je weet, ik vind alle liedjes (kunstwerken) van ABBA geweldig. Vooral omdat je er ongegeneerd vreselijke danspasjes op mag/moet doen.
En vraag maar aan Martha: de hele aula deinde mee toen op mijn oma's begrafenis "Thank you for the music" uit de speakers tetterde. heerlijk toch.

8:46 a.m.  
Blogger Frank zei...

* waarschijnlijk vooral de spitsen van Arsenal

11:31 a.m.  
Blogger Wiegertje zei...

Oooh! Het is langer dan drie zinnen! Ieieieh! En hoe!

Wil ik voorts Lay All Your Love On Me nog even noemen.

(En omg. Does Your Mother Know!!!Noujaaaaa!!!!!!!!!!)

(En ik wil ook Thank You For The Music op mijn begrafenis.)

1:24 p.m.  
Anonymous Thomas zei...

Vroeger op vakantie naar Frankrijk draaiden mijn ouders cassettebandjes van Abba in de auto. Programmatie!
Ik zoek nog steeds naar acceptabele vorm om mijn latente abbafilie te presenteren aan mijn kring van intimi. Meestal mompel ik iets van 'goede compositie'...'met moderne productie zou het heel goed klinken'... Maar oh! oh!
Wat een componisten waren het.
Even goed kijken of iedereen het huis uit is en dan in je eentje a capella onder de afwas het 'take a chance-take a chance-take a take a-chance'-koortje van Björn en Benny vertolken. :)

3:32 p.m.  
Anonymous Arnoud B. zei...

Nick Hornby-vrouwen? De vrouwen in Hi-Fidelity maken echt geen lijstjes!

8:37 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

lijstjes zijn tof!

11:29 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage