11 januari 2007

Ach Nynke, hoe gaat het eigenlijk met mevrouw de Waard?

Mevrouw de Waard, die jullie mogelijk kennen van dit en dit. Het laatste wat jullie over haar hoorden was dat ze nu dus achter slot en grendel zit omdat zowel haar alzheimer als haar ontsnappingspogingen groteske vormen aan begonnen te nemen. Gelukkig zie ik haar nog wel regelmatig, want ik moet altijd de deuren op haar afdeling checken op geslotenheid. Meestal loopt zij dan te ijsberen op de gang. Ze is nog altijd even vrolijk, al hing een tijdje geleden de linkerkant van haar gezicht een beetje meer richting grond dan haar rechterkant. Maar dat is al helemaal weer bijgetrokken. Ze is dus nog altijd heppie met zichzelf, en vooral met mensen die even langskomen, zoals ik. Liedjes zingen doen we eigenlijk niet meer, omdat er nog meer mensen op de afdeling zitten, die allen nogal snel in de war/ overstuur/ van het centrum zijn, en kijk: ik ben zo weer van die afdeling af, maar ik wil zuster Nel niet altijd met vijf hyperventilerende bejaarden achterlaten. Maar mevrouw de Waard kan nog steeds heel goed lachen en daarom houd ik ook zo van haar.
Maar wat wel zielig is:
Als je aan de andere kant van de afdelingsdeur loopt (dus niet op de afdeling zelf hè) en mevrouw de Waard ziet je, dan gaat ze met haar knuistjes op de deur bonzen. En dan klinkt ze als Nell, je weet wel, uit de film 'Nell'. Zowieso is haar spraak nogal achteruit gegaan, waardoor ze eigenlijk altijd als Nell klinkt, maar zo vanachter een glazen deur is de gelijkenis helemaal treffend. En de combinatie van bonkende knuistjes op een glazen deur en Nell-huilen laat mijn hart breken. En ik meen dat.
En als ik dan op de afdeling kom knuffelen we dan maar even extra, vooral omdat ik me zo schuldig voel dat ik de deur niet even open kan laten staan.

2 reacties:

Anonymous coert zei...

Doet me denken aan mijn oma, die ook steeds vroeg of ik soms de code van de voordeur wist. Dat breekt je hart inderdaad.

1:25 p.m.  
Anonymous Jaap zei...

Tsja. Aandoenlijk.
Is die film "Nell" ook van de Vliegende Panters, die de film gebruikten in hun eerste show "Sex"?

11:32 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage