16 januari 2007

Andermans Sterke Verhalen Die Met Het Klimmen Der Jaren Enkel Sterker Worden

Naast dat mijn broers en ik van feitjes houden, houden we ook van sterke verhalen. De meeste verhalen hebben we al zo vaak verteld dat we ze dikwijls kunnen samenvatten in één zin. Als ik roep: "Bob weet alles" dan weet de rest wat ik bedoel. "SUBTIEL!!!": idem. Zo ook met: "Handy!" en ook met "Deade Roek!" Die laatste anekdote hebben we schaamteloos gejat van Teade, maar we hebben 'em al zovaak verteld dat het lijkt alsof het de onze is.

Teade is een jongen die bij ons op de Middelbare School zat. Tevens zat hij bij mijn oudste broer in de Bigband van school. Ik zat destijds in het popkoor van dezelfde school en was, samen met nog -ik schat- dertig koormeisjes een beetje verliefd op Teade. Dat kwam doordat hij heel lang haar had en dus stoer was en verder omdat onze hormonen door onze tengere lijfjes gierden en we eigenlijk elke week verliefd op een ander waren. Wat dat betreft ben ik niet veel veranderd. (Ik dacht: ik kop em zelf maar even in. HA!)
Ooit kwam mijn broer thuis met een geweldige anekdote van Teade. Hij werkte destijds in een snackbar. Mannen uit heet dorp Tzum (in het Fries heet het 'Tsjom' vandaar dat hun nationale hymne 'In Tsjom zijn alle mensen dom' is. Voor het verdere verhaal is het goed om dat 'dom' even te onthouden) kwamen bij hem snacken als ze naar de autocross waren geweest.
Ooit schreeuwde een van die Tzummer autocrossmannen (met een indrukwekkend stemvolume en laag timbre, althans: zo imiteerde Teade hem, en wij dus ook): "In deade roek mei in beste bult kurry", wat zoveel betekent als: "Een dode kraai met een flinke bult curry"
Ik bedoel maar. Hoe. Hoe. Hoe kun je dan normaal achter je snackbarbalie blijven staan.
En iemand anders zei eens "In heale hin sûnder fearren", en dat is: "Een halve kip zonder veren." Dat vertelde Teade mij onlangs, en toen ik het las zat ik achter de computer als een zeehondje in mijn handjes te klappen.
Heerlijk! Heerlijk!
U vindt het misschien niet echt hi-la-risch, maar geloof me: Het typeert de mensen uit Tsjom gewoon heel erg goed. De uitdrukking 'deade roek' doet het bij ons thuis nog immer goed. En Teade dus ook.

3 reacties:

Anonymous Frank zei...

Wat is nu de winst ervan om een dorp met de naam TSJOM in het Nederlands TZUM te noemen? Het zijn toch allebei rare namen?

4:43 p.m.  
Anonymous Gr.R. zei...

Muggenzift mode on

Een roek is geen kraai. Het zijn twee verschillende vogels..

Muggenzift mode off and back to the regular program...

8:30 p.m.  
Anonymous Arnoud B. zei...

Zijn er ook bejaardenbitchfights in Tsjom?

10:17 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage