29 januari 2007

Een Coming-of-Age-Drama, cosmeticagewijs.


Lieve mannen, ik zal jullie even iets uitleggen over vrouwen etc. Dat schijn ik de laatste te tijd nogal vaak te doen, maar enfin. Vraag niet hoe het kan, profiteer ervan. Bovendien waren de reacties op het kroegsituatiesstukje echt overweldigend, vooral van mannelijke lezers. Blijkbaar heb ik een snaar geraakt bij jullie en lezen jullie mij louter om dingen over het andere geslacht te weten te komen. Mocht dit het geval zijn, dan heb ik een tip: kijk gewoon 'Grumpy Old Women' op Net5, waarin mensen entiteiten zoals Cisca Dresselhuys genante anekdotes vertellen over inwendige onderzoeken bij de gynaecoloog. Dan leer je ook veel over vrouwen hoor.
Maar dus. Vrouwendingen.
Ik weet niet of ik voor álle vrouwen spreek, maar ik denk dat toch zeker een X percentage vrouwen het met mij eens is over het feit dat rode lippenstift dragen een bewonderingswaardig iets is. Rode lippenstift dragen vergt namelijk durf en chirurgische precisie. Rode lippenstift blijft namelijk nooit zitten waar het moet. Het eindigt áltijd, ja áltijd, op de kraag van het overhemd van je minnaar.
Hoe dat zo komt? Dunno.
Wat ik wél weet is dat vrouwen die rode lippenstift dragen vaak van die wereldse vrouwen zijn. Vrouwen die zonder enkelverzwikkingen op hoge hakken kunnen lopen. Vrouwen die een personal assistent hebben. Vrouwen die niet huilen als ze worden gedumpt. Omdat ze nooit worden gedumpt. Vrouwen die een drukke baan hebben maar óók op zondagochtend in een kekke coltrui met een kekke bordercollie en een buurvrouw door het bos kunnen lopen om te praten over het feit dat de buurvrouw wél gedumpt is.
Maar bovenal: rode lippenstift is stoer. En het staat Frans. Dat je er Gaulloises bij moet roken en 'merde' zegt.
Maar zoals ik al zei: je houdt het nooit daar waar het moet. Je eindigt altijd met een 'rode band pijpen' of met een soort kersenkleurige Ted-de-Braak-Snor.
Het vergt oefening. Daarom heb ik nu een rode lipgloss die door vriendinnen-met-verstand-van-zaken (want: die lezen Trinny en Susannah) is goedkeurd. Nynke's wankele stapjes op weg naar kekke lippen. Nu nog een minnaar op wiens kraag ik mijn sporen achter kan laten.

7 reacties:

Anonymous Gryts zei...

Maar dan, de goede rode kleur vinden, dat is een hel. Elk jaar waag ik (zo rond kerst) weer een poging. Kom ik weer met zo'n dure onuitveegbare lippenuitdrogende Max Factor thuis. Heb er nu vier. En het goeie rood? Ho maar!

10:54 p.m.  
Anonymous coert zei...

Altijd leerzaam en interessant om rechtstreeks uit de mond van de andere sexe te horen. Daarom een kleine tegenprestatie: de reden dat mannen naar vrouwen met rode lipstick kijken is niet vanwege de rode lipstick, maar vanwege het type vrouwen dat rode lipstick draagt (zoals je al prachtig omschreven hebt). Dat type vrouw (ook al zou ze het nooit van zijn levensdagen doen) kan blootvoets in een jutezak rondlopen en nog alle hoofden draaien.

Hoewel make-up voor speciale gelegenheden best leuk kan zijn, denk ik dat de meeste mannen voorkeur aan naturel geven, als ze het al ene hol kan schelen. Waarom valt het een man nooit op als je haar anders zit/je nieuwe kleren hebt etc.? Om de simpele reden dat we daar letterlijk doorheen kijken. (Kleding die dat het een stuk makkelijker maakt, doet het over het algemeen dan weer wel goed.)

Ergo, opmaken is weer typisch zoiets wat vrouwen doen onder het motto "voor hem" maar wat eigenlijk neerkomt op die eeuwige competitie die jullie onderling met elkaar voeren.

12:32 p.m.  
Anonymous Reinier zei...

Ik zou even hier kijken Nyn... http://www.dutchbloggies.nl/2007/de-nominaties/nominaties-best-geschreven-weblog/

2:10 p.m.  
Anonymous Martha zei...

En een wijze raad van FreiaOprah:

Aangaande de rode lippenstift

Bij twijfel

NOOIT doen

2:44 p.m.  
Anonymous Arnoud B. zei...

Ok, je denkt toch niet dat ik wil weten hoe grumpy OUDE vrouwen in elkaar zitten?

2:51 p.m.  
Anonymous Michiel zei...

Wat Arnoud zegt.

Behalve: Dieuwertje. Ik weet niet of zij in dat programma meedoet maar dan nog zou ik niet kijken om mijn beeld van haar niet te laten bezoedelen door geneuzel over oude-vrouwen-zaken. Dieuwertje is een heldin en moet voor alles op haar voetstuk blijven staan.

(wat een rottige letterkleur heeft jouw reageurdinges trouwens... ik zie nauwelijks wat ik typ en ik kan wel heel goed blind typen maar zeker niet foutloos, blijkt maar weer. Leerzaam maar rottig, dus.)

9:37 p.m.  
Anonymous sterrie zei...

Ik houd van rode lippen. Net zoals rode nagels.

Maar zoals Gryts al zei, zorg dat je de goede kleur rood hebt! Anders ben je net een clown, hahaha!

2:03 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage