17 april 2007

Mijn eigenste paspoort- affaire.

Ik moest een nieuw paspoort. Dus ik, monter als ik ben, had keurig pasfoto's laten maken (wilt u trouwens eens een gezochte crimineel met, zoals het lijkt, ernstige constipatie zien? Kom dan binnenkort mijn nieuwe paspoort bewonderen) en ging gister goed gemutst naar de afdeling burgerzaken van de gemeente Utrecht. Ik dacht namelijk: dit is een goed moment om te laten zien dat ik volwassen ben. Volwassen mensen hebben namelijk hun officiële papieren in orde. Volwassenen kun je ook herkennen aan een fiets waar niets aan mankeert, een espressomachine en matchende washandjes en handdoeken. Ook hebben zij altijd gloeilampen, batterijen en tampons op voorraad, in een handige voorraadkast met daarin ook hun administratie in kekke mapjes met labeltjes. Allemaal dingen die ik niet heb; ik heb nog geeneens een dvd-speler. Ik heb zelfs sinds de zenderwisseling van Casema, nu alweer zo'n drie weken geleden, nog niet de moed gehad mijn TV opnieuw in te stellen. Maar dat is een heel ander verhaal, waar ik jullie binnenkort nog wel eens mee ga vervelen.

Afijn. Even erbij blijven: burgerzaken Utrecht.

Loketmevrouw: "Heeft u een pasfoto en uw huidige paspoort bij u?"
Ik: "Reken maar van yes, mevrouw."
Loketmevrouw: "En uw oude identiteitskaart?"
Ik: "Ewah?"

Die identiteitskaart heb ik ooit aangeschaft toen ik met het Frysk Jeugd Fanfare Orkest naar een concours in Rastede, Duitsland ging. Op de foto zie je een Nynke met een blauw brilletje en korte haartjes een chronisch blije blik in de ogen. De foto is gemaakt in de fotohandel van Ger Dijs toen die nog gewoon van Ger Dijs was, de fotohandel tegenover de DA, waar toen nog gewoon de bank in gevestigd was, geloof ik. Of de Brattinga.
Ages ago, dus.
De identiteitskaart is ook al drie jaar verlopen.
Ik moest mijn identiteitskaart gaan zoeken van de loketmevrouw, en anders 'm als vermist opgeven bij de politie, en dat zou me dan 32 kokking euri gaan kosten.
Met een trillende onderlip van pure wanhoop doorzocht ik mijn kamer. De ID-kaart lag namelijk altijd in een bakje op mijn bureau, hetzelfde bakje waar ik ook mijn lege batterijen, kapotte paperclips en lege stiften in bewaar.
Maar daar lag de ID-kaart niet.
En in mijn zes opbergdozen ook niet.
Waterlanders drongen zich op. "Ik faal als volwassene", gonsde het door mijn hoofd. Als ik mijn ID kaart niet zou vinden zou ik waarschijnlijk nooit volwassen mogen worden, en zou ik de rest van mijn leven alleen Jetix mogen kijken en in de Close-Up op stap mogen.
En net toen ik op het punt stond onder mijn dekbed te verdwijnen met een zak kokosmakronen om hysterisch te huilen en kruimels in bed te maken, vond ik, in een oude koektrommel waarin verder alleen een oude diskette en een door kauwen gruwelijk verminkte bic-pen zaten, mijn ID-kaart.
De zon brak door de wolken etc.
En zo komt het dus toch nog goed met mij. Hurray!

8 reacties:

Anonymous Rene zei...

Heb precies hetzelfde gehad..Ik heb die boete wel moeten betalen voor een verlopen id, waar je niks meer mee kunt. En dan haal je eerst je hele huis overhoop, en vind je em later toch toevallig terug op de stomste plek, een paar weken later..:(

7:11 p.m.  
Anonymous Johan zei...

En dan geef je trots je zojuist teruggevonden Id-kaart aan de paspoortenmevrouw, waarna zij er met zo'n achteloze blik een gat ik flanst en vraagt 'of je hem ook terug wil'.

Waarom moet je trouwens nú ineens een id-kaart mee naar Frankrijk, vorig jaar was 'ie toch ook al verlopen?

7:40 p.m.  
Anonymous Dvd zei...

Whehehe, maar ik ben in ieder geval voor een kwart volwassen begrijp ik :D

10:52 p.m.  
Anonymous jazzper zei...

haha herkenbaar verhaal. Vooral over dat op orde hebben. En uiteraard paar jaar terug PRECIES hetzelfde meegemaakt, alleen mijn kaart is nooit meer teboven gekomen.

9:18 a.m.  
Anonymous Arnoud B. zei...

Nou, Nynke, en nu weer moedig voorwaarts!

1:30 p.m.  
Blogger Michiel zei...

Vrijwel exact hetzelfde is mij overkomen, alleen ging ik een nieuw paspoort halen omdat mijn vorige gestolen was. Die vermissingskosten had ik dus sowieso al te pakken maar dreigden verdubbeld te worden vanwege een al jaren geleden verlopen ID-kaart waaraan ik natuurlijk nooit meer gedacht had.

Overigens was ik toen 26 ofzo, dus je bent nu al een stuk volwassener dan ik toen.

11:55 p.m.  
Anonymous lotte zei...

nou.. en ik ben net naar het loket van t gemeentehuis gegaan voor een nieuw paspoort, staat er dus ook in HET SYSTEEM.......... FUCK THE SYSTEM! dat ik nog een id kaart heb.. weet ik veel waar dat ding gebleven is??

9:34 a.m.  
Anonymous Anoniem zei...

een girl die met kokosmakronen onder d'r dekens duikt gaat kokosmakronen met vis eten en dat geeft weer een nare, uitzichtloze ontlasting van hep-ik-jou-daar ! dus girls moeten GEEN kokosmakronen (of anderszins) gaan eten onder d'r dekens want ouwe vis met kokosmakronen zijn niet te vrete. of de girl moet zich eerst wassen maar dan toch...... waarvan akte !!!

6:52 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage