12 mei 2007

Hasta luego, ofzo. Bueno, Gringo. Da Puta Madre.

Ik woon vlakbij een filmhuis waar de komende dagen het LAFF plaatsvindt: het Latin American Film Festival. Ze hebben het filmhuis vrolijk versierd met kleurige tafelzeiltjes en dito verjaardagsvlaggetjes, en proberen zo bij 13 graden celsius en regen een zomers sfeertje te creëren. Dan zeg ik: als je geen liedjes van Shaggy draait kan ik onmogelijk in de zomerstemming komen, maar enfin. Shaggy is ook niet erg LA.
Kelta en ik vonden het wel eens tijd worden om eens iets aan ons verantwoorde filmhuisimago te doen. We prikten met onze ogen dicht een film die we niet uit konden spreken ("Doe ons die maar" "Welke?" "Die! *prikt met priemende vinger*") en mengden ons onder het LAFF-publiek. Het LAFF-publiek, lieve filmhuisleken, is een aparte tak van mensen. Ze spreken namelijk vaak vloeiend een Romaanse taal, en zien er ook heel erg LA uit. Zo van: "Hola amigo! Vorige week backpackte ik nog door Mexico, waar ik met mijn dreadlocks nog achter een struik ben blijven haken, en nu ben ik alweer in Utrecht! Bueno!"
Verder zijn er ook veel 'ik lees het NRC' mensen. Mensen met rare brillen en Cora Kempermann- gewaden aan die naar het LAFF komen 'voor een stukje cultuursnuiven'. 'Een beetje verdieping'. 'Films waar de liefde vanaf spat. Helemaal niet zo commercieel als wat er in Nederland gemaakt wordt'.
En daartussen zaten wij dus. Wij: 'We hadden ook heus wel naar 'Music and Lyrics' gewild, maar die draait alleen op zaterdagmiddag'.
De film die we hebben gezien (hoe die heette ben ik vergeten, omdat ik het dus niet uit kon spreken) was echt saaaaaaaaaaaaaaaaai! Afgezien van een sexpartij en een auto-ongeluk in het eerste halfuur gebeurde er maar bitter weinig. Veel besneeuwde Argentijnse heuveltoppen. Hij speelde in ieder geval in Argentinië, geloof ik. Maar het zou ook Mexico geweest kunnen zijn. Oh, whatevs. Volgens mij was het Mexico.
Allemaal leuk en aardig dus, maar volgende keer wil ik gewoon weer naar 'Borat' o.i.d. Ik ben blijkbaar niet zo LA-ig.

1 reacties:

Anonymous Jazzper zei...

sinds shaggy prominent, openlijk en enthousiast meewerkte aan Temptation Island is het niet echt meer mijn relaxe zomertunes zingende jamaicaan. Filmhuizen zijn op zich wel goed zo lang ze niet gaan over een diepzinnig melancholisch Noors drama over 2 gehandicapte vrouwen en hun onmogelijke liefde in een fjordendorp.

11:20 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage