03 juni 2007

Suspense! Suspense! Ondraaglijke suspense!

Zou, ik liet u lekker in de ratsmodee zitten he? Had ik een cliffhangert van jewelste gemaakt, laat ik vervolgens dagenlang niets van mij horen. Maar, ik vind ook: tijdens de zomerstop van GTST moet je het nog veel langer uithouden met diezelfde suspense, dus an sich hebben jullie niets te klagen.
Maar, waar was ik? Oh ja, mijn Leger-Des-Heils-Hoofd-ervaring extraordinaire.
Ik moet mij elke maand in Leeuwarden melden om de ether vol te blaten over een pasverschenen boek. Woensdag was ik weer aldaar, maar rijkelijk laat, zodat ik geen tijd meer had om op mijn dooie akkertje naar Leeuwarden Cammingaburen te treinen en daarna nog een kwartier door de middle of nowhere te hobbelen om zo bij het gebouw van Omrop Fryslan te komen. Ik heb dat wel vaker, en dan mag ik van Karen, mijn opperhoofd, een taxi nemen. De eerste keer dat ik bij zo'n taxichauffeur op het raampje tikte voelde ik me echt een meisje van de keileweg, en wist ik mijn god niet hoe je dat doet: casuaal in een taxi zitten. De enige keren dat ik in een taxi heb gezeten was het meestal na een stapavond, wanneer je met achttien mensen in zo'n taxibusje werd gepropt en men massaal in elkaars capuchontruicapuchons braakte, er ondertussen ' hee busschauffeur' werd gezongen en men de blote billen tegen het taxiruitje aandrukte teneinde andere feestgangers te 'moonen'.
Maar dat alles leek me niet hetgeen je doet wanneer je op klaarlichte dag in een taxi stapt.
Inmiddels weet ik dat je gewoon rustig moet gaan zitten, moet zeggen waar je heen wilt en daarna gewoon aan de taxichauffeur moet vragen tot hoe laat hij of zij moet werken.
Woensdag stapte ik weer in een taxi, en ik zweer: we waren nog geen DRIE meter onderweg, of de chauffeur zei al: "Ja, ik ben dus gedeeltelijk arbeidsongeschikt en werk daarom maar twintig uur in de week, want ik heb een computer bij mijn ruggegraat, omdat ik een zenuw heb die beklemd is geraakt tussen twee wervels en die computer zorgt er nu voor dat ik toch prikkels voel. Het liefst wil ik nog een leuke vriendin, maar mijn vriendinnen bedriegen me altijd. Ik heb het al twee keer meegemaakt dat ik mijn vriendin in bed betrapte met een andere vent. En dat doet wel wat met je. Daar raak je je vertrouwen in vrouwen door kwijt. En de meeste vrouwen maken ook misbruik van. Dan willen ze mee naar mijn caravan in Giethoorn, maar dan moet ik vervolgens alles doen en betalen. Nou, daar pas ik voor. Maar via internet wil ik ook niet daten, want dat vind ik niet spontaan. En als mensen mijn speedboot lenen krijg ik em altijd met een lege tank terug. Mensen weten dat ze misbruik van me kunnen maken.
Heb jij eigenlijk een vriend?"
Ik: "Nou...eh...hrrrrrrmpfrrrrrrrrrrrr" Ik probeerde een geluid te maken waardoor hij zou begrijpen dat ik daar op het moment weinig zinnigs over kan zeggen. Hij begreep het, want hij begon direct weer over zichzelf:
"Maar ik zou toch graag een leuk iemand tegen komen. Ik bedoel: ik heb hele leuke vrienden, maar ik ben toch altijd het vijfde wiel. Op familiefeestjes: alleen. In de caravan in Giethoorn: alleen. En dan gaat het me niet eens zozeer om de initmiteit (mensen die dat woord gebruiken wil ik altijd het liefst met een opgerolde 'Libelle' op het hoofd slaan, red.), maar meer om de vriendschap, dat je maatjes van elkaar bent (maatjes? idem, red.)"

Totaal murwgeluisterd stapte ik exact twaalf minuten later de taxi uit. "Succes met alles!" gilde hij me toe. "Jij met de meisjes!", gilde ik terug, terwijl ik wanhopig probeerde mijn Leger-Des-Heils-masker van mijn gezicht trachtte te peuteren.

5 reacties:

Anonymous Johan zei...

12 minuten om met een taxi van de Stationsweg bij het Omrop Fryslân-gebouw te komen? Je had bijna net zo snel kunnen lopen.

5:32 p.m.  
Anonymous Arnoud B. zei...

Het was de cliffhanger en het lange wachten waard, mwoehahahaha!

10:17 p.m.  
Anonymous freia zei...

eindelijk iemand met hetzelfde probleem als ik. Voorbeeld: ik werkte nog bij de bakker, en er kwam eens een man binnen die eerst zei: 'mag ik een halfje volkoren?'
en daarna: 'ik heb schimmelplekken op mijn been, wil je het zien?'

10:24 p.m.  
Anonymous Jaap zei...

Is het Omrop-gebouw tegenwoordig in Cammingaburen?

8:54 a.m.  
Anonymous Coert zei...

Hij had een caravan in Giethoorn en een speedboot en je was nog niet geinteresseerd? Je legt de lat wel weer erg hoog, hoor...

9:38 a.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage