10 oktober 2007

Hiep hiep hoera voor de democratie y'all

Heel Utrecht, en ik dus ook, mag vandaag stemmen! Voor een burgemeester! Democratie! Driewerf woeh voor de democratie!
We kunnen kiezen tussen a) een zonnebankbruine, gladde drol van de PvdA en b) iemand met een Oosters accent die net in de Tweede Kamer is gekozen, ook van de PvdA.
Nou stem ik sowieso vaak PvdA, maar dan valt er altijd iets te kiezen. Nu kan ik eigenlijk alleen kiezen op uiterlijk of uitstraling. En dat stuit mij tegen de borst.

Sowieso is stemmen een enorm desillusionerende bezigheid. Toen ik voor het eerst mocht stemmen kon ik daar, bij wijze van spreken, nachtenlang niet van slapen. Ik ging deelnemen aan de democratie! Ik zou een verschil maken! Voor het Europees Parlement nog wel!

Met een prettige kriebel in de buikstreek, die ik alleen herkende van mijn gevoelens omtrent de intocht van Sinterklaas, stapte ik richting het stemlokaal.
Ik stemde.
Ik stapte weer naar buiten.
En toen dacht ik dus dat het zou gaan beginnen.
Er zou een enthousiast verslaggeefstertje van het journaal staan, en die zou me dan kordaat een microfoon in de snufferd drukken. En dan zou ik bevlogen vertellen over mijn bewuste keuze, met argumenten die de oren van het verslaggeefstertje zouden laten tuiten. Wanneer ik uitgepreekt zou zijn, zou ik mijn omslagdoek met een ferme zwiep omslaan (voor kordate momenten heb je mijns inziens een omslagdoek nodig die je met een ferme zwiep om kunt slaan; niet dat je er dan in verstrikt raakt en rollebollend met je eigen omslagdoek over de grond rolt.) en daarna zou ik het verslaggeefstertje met open mond achterlaten. Haar cameraman: idem. En de geluidsman met de harige tampon op een stok ook. Ze zouden elkaar verbaasd aankijken. Wat een modelburger! En wat is ze verbaal begaafd! Wat een heldere uiteenzetting aangaande haar stemgedrag! En nog maar negentien jaar oud hè.
Ik zou alle journaals halen, en iedereen zou met mij over mijn stemgedrag gaan discussieren. Een maatschappelijk debat zou ik aanzwengelen. Modelburger!

Maar daar stond ik, op de IBB- laan. Alleen. Niks geen journaalploeg. Het was zo stil dat, als ik mij niet vergis, er zelfs tumbleweed door de straat woei.
Compleet gedesillusioneerd ging ik naar huis en stopte mij vol met kokosmakronen.
Kutdemocratie.

12 reacties:

Blogger Jazzper zei...

ik doe vandaag even een dagje anarchisme voor/door de heeren Lood & Oud Ijzer

1:02 p.m.  
Blogger Kasper zei...

Ik hoop een beetje dat de opkomst onder de 5% blijft. Of dan toch in ieder geval onder de 30%, zodat het sowieso voor niks is geweest.

3:53 p.m.  
Anonymous Jelte zei...

Wat een onzin zeg, zo'n referendum. De kiezers hebben geen idee.

Aleid Wolfsen zit trouwens sinds 2002 in de kamer;-)

4:12 p.m.  
Blogger Nynke zei...

Ik had moeten typen 'net WEER in de Tweede Kamer gekozen'

5:30 p.m.  
Anonymous maarten zei...

Maar zojuist heb ik dat opkomstpercentage van 3% toch een push gegeven met een blanco stem, de wijk trilde op zijn grondvesten.

7:00 p.m.  
Blogger Nynke zei...

Ik ben toch ook maar gegaan. Het is toch je burgerplicht hè.

7:57 p.m.  
Anonymous Je broer (nr. 1) zei...

Het referendum is een achterlijk iets dat door onbenullen als Pim Fortuyn en D'66 aan ons opgedrongen is. Onzin!!!

10:01 p.m.  
Anonymous Jelte (je broer, nr. 3) zei...

Precies! We kiezen niet voor niks tweede kamerleden, gemeenteraadsleden en andere volksvertegenwoordigers! Die zijn daarvoor, zo'n referendum is totale onzin, (Frits).

10:46 p.m.  
Anonymous Jazzper zei...

anarchistisch en/of rood bolwerk daar in noord-oost groningen, herstel Friesland ;)

Straks ga je nog vertellen dat jullie lijntjes hebben tot en met Bos aan toe!

12:18 a.m.  
Anonymous Broer nr.3 zei...

@ jazzper: Lijntjes naar bos heeft broer nr.2, wij niet.

7:15 p.m.  
Anonymous Jazzper zei...

i know

9:28 a.m.  
Blogger Neeltje zei...

Waarom moet jij stemmen op de IBB? Ik mag gewoon op de Alkhof achter mijn huis. Da's toch voor jou ook dichterbij?

12:02 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage