29 februari 2008

De krokusvakantie OF DOOM

De krokusvakantie: wat een kutvakantie. En dat zeg ik niet omdat ik zelf de afgelopen week geen vakantie had. Dat zeg ik omdat deze week wel weer gebleken is dat kinderen gewoon nooit een hele week vakantie moeten hebben, mits ouders hun kinderen een hele week in het fietsenschuurtje op willen sluiten.
Want mèèèn: het leek deze week wel alsof de kinderen de hele wereld hadden overgenomen. Bijvoorbeeld in de trein, waar ik een jongetje een kwartier lang "zijnweeralzijnweeralzijnweeralzijnweeralzijnweeral" hoorde schreeuwen. En die ouders maar lachen hè. Sowieso, kinderen in de trein: ik vind het geen goed idee. Je ziet ouders met kinderen in de trein ook altijd veranderen in van die chinese circusmannetjes, met van die bordjes op stokjes. Ze moeten honderd dingen doen: naar de vieze trein- WC met een kind, pakjes fristi uitdelen, honderd keer beamen dat er een koe in het weiland staat, of dat er een auto op de weg naast het spoor rijdt, honderd keer vertellen hoe lang men nog in de trein moet zitten, uitleggen dat er nu niet gepoept kan worden, sultana's uitdelen, heimlichgrepen uitoefenen op kinderen die in hun mentos trachten te stikken, fristi met een papieren zakdoekje van de grond opvegen, want "ik zei nog zo dat je er NIET in mocht knijpen". Etc.
Wat ook erg is: kinderen in winkelstraten. Nu heb je in Utrecht de Oude Gracht, wat op normale dagen al een highway to hell is, omdat iedereen midden op straat loopt terwijl je op bepaalde plekken gewoon mag fietsen. Meestal doe ik dan mijn eigen kamikaze-actie: handen voor de ogen en gewoon maar keihard doorfietsen. Gáán. Roekeloos gáán. Aan het einde van de Oude Gracht doe ik dan mijn ogen weer open en zie wat er zoal aan mijn fiets is blijven hangen. De laatste buit was 1 rollator, 1 tasje van de Blokker gevuld met schuursponsjes en één verschrikte zwerver op mijn baggagedrager.
Normaal lopen er op de Oude Gracht niet verontrustend veel kinderen, maar vandaag was het echt verschrikkelijk kinderrijk, en het was ook nog eens vrijdag. En jullie weten allemaal wat de laatste dag van de vakantie betekent: dan ben je als kind moe, hangerig, dreinerig, jengelig en loopt er vaak theatraal snot uit je neus, omdat je de hele week al van hot naar her bent gesleurd door je ouders die van gekkigheid niet weten wat ze een hele week met je aanmoeten. Wij, de De Jongen, kregen op zo'n moment altijd een pak spliterwten en een steelpannetje van onze moeder, zodat we in de voorkamer konden kamperen. Of we speelden gewoon 'disco' op onze slaapkamer, waarbij één iemand het licht op epileptische snelheid aan- en uit liet floepen, en de rest danste op het bandje met Smash Hits die Broer 1 ooit bij een tienerrekening van de Rabobank had gekregen. Mooie tijden waren dat.
Maar ik dwaal af. Want de kinderen van tegenwoordig moeten op vrijdagmiddag met hun ouders de stad in, waardoor ze met z'n allen hysterisch door de Sissy Boy rennen of midden op de Oude Gracht gaan staan, waardoor argeloos voorbijfietsende meisjes (bijvoorbeeld meisjes van 22 op weg naar de sportschool, want woehoe! Ik ga weer naar de sportschool!) bijna met hun fietsen tegen tere kinderfontanellen opbotsen, met alle gevolgen van dien.
Daarom hierbij een oproep aan alle ouders: hou tijdens de vakanties uw kinderen in het tuinhuisje. Dat scheelt veel frustratie van uw mede- Nederlanders. En als u uw kinderen ook nog een pak spliterwten geeft heeft u de hele week geen kínd aan ze.

5 reacties:

Anonymous roosje zei...

die verschrikte zwerver kom ik nog wel af en toe tegen: hij is er nog steeds nier overheen...

9:58 p.m.  
Blogger Gr.R. zei...

Je moet ook niet in de stad lopen. Je moet in de bieb zitten (begreep ik uit het nieuws)...

5:45 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Tenzij Neerlandica, tenzij...

10:31 p.m.  
Anonymous Hanneke zei...

Dat is nog het ergste, die lucht die ze rond zich hebben hangen! Vooral in de trein. Iets van weeige drinkyoghurt gemixed met de geur van boterham met leverpastei.
(Die boterham plakt dan overigens ook nog meestal ergens tegenaan, nadat de kolonne de trein weer heeft verlaten.)

Beh!

7:41 p.m.  
Blogger Roos zei...

Heerlijk!

Ik beam (en beam) deze boodschap.

Jaja, Brigitte revisited hè? ;)

6:44 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage