09 februari 2008

Mijn Benny Neyman- herinnering

Benny Neyman is dood, zoals jullie weten. En wat er altijd gebeurt als er een BN'er dood is, is dat allerhande C- artiesten gaan vertellen wat zij voor kolderieks ooit beleefd hebben met de overledene. Voor mij waren de hoogtepunten van de Benny- Neyman herinneringenparade: Albert Verlinde die zei dat Neyman eigenlijk een "chansonnier' was, wat ik een knap staaltje 'hypocrit warning' vind, of zoals u wilt, een knap staaltje 'over de doden niets dan goed, nee wacht, over de doden meer dan goeds' vind. En, wat ook mooi was: veel beelden van Benny Neyman met zijn beste vriendin Conny Vandenbos, moge zij ruste in vrede. Conny vond ik altijd fascinerend omdat ze zo'n belachelijke, spatieloze achternaam had en dat mijn oom A. altijd fan van haar was. Geloof ik. Of hij was fan van Astrid Nijgh; ik haal die twee altijd door elkaar.
Ik heb zelf ook een Benny Neyman- herinnering. Helaas vraagt SBS Shownieuws mij daar niet naar, dus deel ik em maar met jullie.
Een paar zomers geleden werkte ik in het bejaardentehuis om de gesloten afdeling. Daar zitten doorgaans zes à zeven bejaarden die totaal de weg kwijt zijn. Een troosteloze omgeving. Ik moest vaak werken met collega R., een aardig mens. Maar over één ding werden wij het maar niet eens: de muziekkeuze. Er waren op de gesloten afdeling twee cd's die niet al helemaal grijsgedraaid waren. Mijn favoriet was de cd 'Kun je nog zingen, zing dan mee'. Een positieve titel voor een positieve cd met allerhande ouderwetsche Hollandsche liederen, zoals 'Waar de blanke top der duinen', sfeervol ingezongen door Willem Nijholt en Wieteke van Dort. Ik maakte mij in rap tempo het bejaardenoeurvre eigen, en zong vrolijk mee met 'het karretje dat op de zandweg reed'. Helaas hield R. meer van 'Het beste van Benny Neyman', en zodra ik even mijn hielen gelicht had en met een bejaarde naar de WC ging, propte zij Benny weer in de cd-speler. En ik kan je vertellen: zeven bejaarden verzorgen die hun dagen vullen met het opeten van potgrond of het door de kamer smijten van hun avondeten is al behoorlijk deprimerend, maar als dan ook nog Benny Neyman's 'Hij weet niet hoe' op repeat staat, ligt de suïcidale gedachte op de loer. Het was geestelijke mishandeling hoor. Bejaarden, à la, maar 'Waarom fluister ik je naam nog' maakt dat al je levensvreugd' in rap tempo verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Bedankt Benny, daarvoor.

5 reacties:

Blogger Wiegertje zei...

Ho ho.

Geen kwaad woord over Conny Vandenbos.

2:31 p.m.  
Anonymous Broer 1 zei...

Weet je dat we vroeger een LP van Benny N. hadden en dat we die weleens draaiden?
Gelukkig heeft dat niet heel erg lang geduurd.
Enge vent.

8:28 p.m.  
Anonymous Des zei...

benny neijman is toch van BZN?

Of haal ik nu iets door elkaar?


Het is maandag, vergeef mij.

9:21 a.m.  
Anonymous Gr.R. zei...

Mijn tante deed de achtergrondvocalen op een plaat van Benny Neijman. Beat that!

3:01 p.m.  
Anonymous de Spellingsgestapo zei...

moge zij rusteN in vrede.

3:44 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage