27 april 2008

In de categorie: Oh, Heere, waarom toch altijd: Koninginnenacht en -dag.

Van alle dagen in het doorgaans zo lange jaar haat ik koninginnenacht het meest. Wat OP AARDE heeft de mensch gedacht toen het besloot dat de avond voorafgaand aan de verjaardag van onze dode koningin óók een feestavond diende te zijn, en het liefst een feestavond met oude rotzooi, kleffe patat en de alomvertegenwoordigde welriekende geur van pies, kots en bier?
Wie heeft dat bedacht? Geef me zijn of haar naam en ik zal diegene een welverdiende draai om de oren geven, want PULIES! Wat een wálgelijke avond is het toch. In Utrecht althans, waar je sjokkend door de straten in je kruis gegrepen wordt door dronken mannen en waar iedereen een soort van krampachtige gezelligheid tracht op te wekken, wat vaak resulteert in tragisch kleine polonaises met louter lelijke, geschminkte mensen.
En om al die lelijkheid toch aan te kunnen, drink je meer bier dan wenselijk en begin je koninginnedag, die an sich nog best leuk kan zijn, met bonkende hoofdpijn en de geur van dode bever in je mond. Bovendien heeft men de kindervrijmarkt in mijn straat gesitueerd, waardoor ik altijd ruw uit mijn slaap wordt gewekt door een meisje met een altsaxofoon en een repertoire dat alleen nog 'Oh when the saints' behelst. En dat 'Oh when the saints' kan ze altijd lang volhouden hoor.
U hoort het: wat betreft koninginnenacht en -dag ben ik een zeikend oud wijf. Maar láát me. De overige feestdagen doe ik altijd enthousiast mee. En gelukkig heb ik lieve vrienden die ook niet van polonaises vol lelijke mensen houden, en derhalve met mij wel een filmavondje willen houden. Fieuw.

8 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Het is me uit het hart gegrepen!

9:14 p.m.  
Anonymous Coert zei...

Zeggetze, Nynke, zeggetze!

11:07 p.m.  
Anonymous Fleur zei...

Ik heb er ook problemen mee. Voel me verplicht dan 'iets' te doen, want iedereen doet 'iets', maar ik drink biertjes liever thuis met de muziek aan die ík uitgekozen heb.

Zo.

Mooie log weer.

Groetjes!

11:13 a.m.  
Blogger Laura zei...

Helemaal mee eens. Toch laat ik me elk jaar weer verleiden om te koekeloeren en echt... Telkens weer een deceptie. Zucht :S

11:17 a.m.  
Anonymous Jordi zei...

Het móet ook altijd zo erg.

11:21 a.m.  
Anonymous Anoniem zei...

kom je winkelen in Düsseldorf?

6:25 p.m.  
Blogger Jazzper zei...

Nynke, wat betreft je "laat me":

laat me.

Utrecht is inderdaad niet zo heel bijzonder. Het moet maar weer...

11:50 p.m.  
Anonymous botte van friesland zei...

Tip: ga gewoon in een probleemwijk wonen. Een groot deel van je buren heeft geen idee wie de koningin is.

10:05 a.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage