18 mei 2008

Espresso voor gevorderden.

Ik heb een espresso-apparaat. En de trouwe lezers van dit log weten dat het hebben van een espresso-apparaat je volwassen maakt. Althans, dat vind ik. Als je honderden euro's gespendeerd hebt aan een glimmend chromen Italiaans koffiemonster dat grommend kleine kopjes koffie ophoest, dan ben je volwassen. Ik steek dat geld liever in een kaartje voor Sziget.
Afijn, ik dacht dus ook dat ik definitief de oversteek van adolescent naar volwassene had gemaakt. Ook al was ik niet helemaal rechtmatig aan mijn volwassenheid gekomen; ik had het espresso-apparaat gekregen van Broer 2 (en dus niet gekocht, dus eigenlijk telt het niet) die ging samenwonen en derhalve een apparaat over had. Ik speelde mijn Senseo- apparaat door aan Broer 3, die op kamers ging, en ziehier: iedereen in de familie De Jong gelukkig & van cafeïne voorzien.
Volwassenheid, at last. Het werd tijd voor een imagoverandering, zo dacht ik. Ik mijmerde over weekendjes op waddeneilanden met bevriende stellen (want dat doen volwassenen), uitvaartpolissen, twee ons groenten en twee stuks fruit, labradors met boerenzakdoeken omgeknoopt en succesvol in elkaar gerolde sushi.
Ik had het mijmeren beter achterwege kunnen laten, want het botert niet erg tussen het espresso- apparaat en mijzelve. Sterker nog: ik denk dat het apparaat mij haat. Ik koop dure Illy- espresso voor hem, maak hem zo nu en dan schoon en aai hem elke dag wel even over de bol, en toch heb ik er tot op heden nog geen fatsoenlijk espressootje uit kunnen krijgen.
Als ik em aanzet begint ie gevaarlijk te sissen, stoom uit te blazen en alvast heel incontinent koffie te druppelen. Wat nog niet mag, want hij is alleen nog maar aan het opwarmen. Als ie dan eindelijk opgewarmd is en ik er vrolijk één van mijn nieuwe espressokopjes onder zet, spuwt ie met een agressie en kracht als ware het een IJslandse geiser de koffie uit, zo ver het oog reikt. De espresso zit daarna overal -op de waterkoker, op de stekkerdoos, op het kastje en de muur- maar nooit in mijn kopje.
Het lijkt wel alsof het espresso-apparaat mij iets wil vertellen. Dat ik mij niet zoveel moet inbeelden. Dat ik veins volwassen te zijn, maar dat bij lange na nog niet ben. "Ga jij maar weer terug naar dat koffiezetapparaat voor mongolen, die Senseo, want jij bent nog láng niet klaar voor mij.", sist het apparaat mij toe.
Ruilen? Iemand?

12 reacties:

Anonymous Broer 3 zei...

Ja, ruilen! Voor de Senseo. Krijg je er 20 coffeepads van Douwe Egberts er gratis bij.

12:32 p.m.  
Anonymous David zei...

Goh. Weet je zeker dat het een espressoapparaat is?

Misschien eens kijken op http://www.espressomyespresso.com/ of www.coffeegeek.com voor wat tips?

Ik zeg: grondig schoonmaken (het filtertje uit de groep er uitschroeven en alle drap erboven weghalen :) en als het kan "backflushen".
Goed voorverwarmen voor het eerste kopje, even water laten doorstromen en dan koffie in de juiste maling (verschilt nogal,ook uit blik, dus even experimenteren of koffie halen bij de koffieweinkel en zeggen welk apparaat je hebt), stevig aangedrukt (maar ook weer niet te) en hoppakee. Er zou in 20-30 seconden een mooi espresso/doppio een mooie espresso uit moeten komen. :)

1:26 p.m.  
Anonymous David zei...

Oh ja. Goedkopere espressoapparaten vinden de Illymaling vaak te fijn. Probeer eens de espresso van de D-E of Lavazza :)

1:29 p.m.  
Anonymous Jaap G. zei...

Naast dat een espressoapparaat espresso moet kunnen maken, moet het ook een aanvulling zijn voor het interieur van je keuken. Volgens mij slaagt dit exemplaar - als ik het me goed herinner - in geen van beide doelen! Dus ik zou hem gewoon de deur wijzen... Maar je kan natuurlijk ook niet terug naar de Senseo. Misschien even voorlopig met een gewoon ouderwets koffiezetapparaat aan de gang?

10:55 a.m.  
Anonymous Jordi zei...

Ik zeg: Nespresso. Easy dus it.

12:13 p.m.  
Anonymous Myrthe zei...

Leuk stukje!

1:01 p.m.  
Anonymous Jaap DJ zei...

Nespresso is duur, maar wel kenkergoeie koffie.

9:44 a.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Ik vind dat je pas ècht volwassen bent als je wijnklimaatkast hebt.

8:19 a.m.  
Anonymous Jaap G. zei...

Voor volwassenen heb ik ook nog een haakje voor je colbert voor in de gezinsauto... En een achteruitkijkspiegel om de achterbank in de gaten te houden.

3:57 p.m.  
Anonymous Papaver zei...

Heel leuke blog, veel schrijftalent.
Nog veel koffiepret.

12:23 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

are you alive?

9:34 p.m.  
Anonymous Ell zei...

Simpel: zet je verslaving om naar thee en je kunt espreszootje weggoooien.

3:22 p.m.  

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage